Fomento de la innovación dentro de las empresas a través de la gestión del conocimiento
Main Article Content
Abstract
Las empresas, en estos días deben enfrentarse con mercados cada vez más influenciados por la evolución de la tecnología, lo que genera cambios en algunas industrias de manera casi permanente, razón por la que es imprescindible fomentar verdadera innovación que permita obtener ventajas competitivas que sean sostenibles en el tiempo; este análisis teórico permitirá obtener una visión clara de cómo la gestión del conocimiento en las empresas son fuente indiscutible de innovación.
Downloads
Article Details
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Adams, R., Bessant, J., & Phelps, R. (2006). Innovation management measurement: A review. International Journal of Management Reviews, 8(1), 21-47.
Anantatmula, V. S. (2008). Leadership role in making effective use of km. VINE, 38(4), 445-460.
Bassett‐Jones, N. (2005). The paradox of diversity management, creativity and innovation. Creativity and innovation management, 14(2), 169-175.
Blázquez Manzano, A. (2013). Un modelo de pensamiento estratégico para favorecer la gestión del cambio en las organizaciones. AD-minister (23), 9-24.
Caravaca, I., González, G., & Silva, R. (2005). Innovación, redes, recursos patrimoniales y desarrollo territorial. EURE (Santiago), 31(94), 5-24.
Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of knowledge management, 9(3), 101-115.
Darroch, J., & McNaughton, R. (2002). Examining the link between knowledge management practices and types of innovation. Journal of intellectual capital, 3(3), 210-222.
Darroch, J., & McNaughton, R. (2003). Beyond market orientation: Knowledge management and the innovativeness of New Zealand firms. European journal of Marketing, 37(3/4), 572-593.
Du Plessis, M. (2007). The role of knowledge management in innovation. Journal of knowledge management, 11(4), 20-29.
Feldman, S. P. (1988). How organizational culture can affect innovation. Organizational dynamics, 17(1), 57-68.
Gloet, M., & Terziovski, M. (2004). Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance. Journal of Manufacturing Technology Management, 15(5), 402-409.
Jantunen, A. (2005). Knowledge-processing capabilities and innovative performance: An empirical study. European Journal of Innovation Management, 8(3), 336-349.
Jover, J. N., Montalvo, L. F., & Ones, I. P. (2006). La gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la nueva universidad: Una aproximación conceptual. Pedagogía Universitaria, 11(2).
Kuo, R.-Z., Lai, M.-F., & Lee, G.-G. (2011). The impact of empowering leadership for kms adoption. Management Decisión, 49(7), 1120-1140.
Méndez, R. (2002). Innovación y desarrollo territorial: Algunos debates teóricos recientes. EURE (Santiago), 28(84), 63-83.
Rodríguez, F. M., & Vargas, M. (2004). Hacia una caracterización de los procesos de innovación en la industria colombiana. Los resultados de un estudio de casos. Academia. Revista Latinoamericana de Administración (33), 5-33.
Tidd, J. (2001). Innovation management in context: Environment, organization and performance. International Journal of Management Reviews, 3(3), 169-183.