La Persistencia como fortaleza de carácter presente en estudiantes de licenciatura del centro de actualización del magisterio de Durango, México

Main Article Content

Miguel Ángel Muñoz López
Flavio Ortega Muñoz
Edgar Jarib Castro Luna
Diana María Espinosa Sánchez

Abstract

The students of the Bachelor’s Degree in Secondary Education, with Specialization in Civic Education and Ethics, in mixed modality, of the Centro de Actualización del Magisterio, face exclusive difficulties of the modality, such as: economic deficiencies, minimum rest periods, extended duration of the Career, among others; in order to know their Strengths of Character, a research was made on the trait of Perseverance (VIA, 2017) in character, this within the context of Positive Psychology. The instrument used for data collection was the VIA-240 Inventory. The data obtained in the research showed that the students present a high level of Persistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz López, M. Ángel, Ortega Muñoz, F., Castro Luna, E. J., & Espinosa Sánchez, D. M. (2018). La Persistencia como fortaleza de carácter presente en estudiantes de licenciatura del centro de actualización del magisterio de Durango, México. INNOVA Reseach Journal, 3(6), 136–142. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n6.2018.723
Section
Anticles

References

Calderón, D., Forés, A., & Gustems, J. (2016). Aproximación a las fortalezas de carácter en los estudiantes de Educación Social. Perfil de una muestra. REIRE, 9(2), 48-64. Recuperado el 12 de mayo de 2017, de 10.1344/reire2016.9.2924.

Calderón, D., Gustems, J., & Forés, A. (2016). El VIA-IS. Una herramienta para evaluar la eficacia de los planes docentes en los estudios de Educación Social de la Universidad de Barcelona. Revista CIDUI (3), 1-6. Recuperado el 13 de mayo de 2017, de http://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/1034/998.

Cosentino, A. (2010). Evaluación de las Virtudes y Fortalezas Humanas en Población de Habla Hispana. Psicodebate, 53-72. Recuperado el 13 de mayo de 2017, de https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/psicodebate/issue/view/Psicodebate%2010.

Contreras, F., & Esguerra, G. (2006). Psicología positiva: una nueva perspectiva en psicología. Diversitas, 2(2), 311-319. Recuperado el 04 de enero de 2018, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982006000200011&lng=pt&tlng=es.

IBM Corp. (2013). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22.0. Armonk, NY: IBM Corp.

Martín-Moreno, S. (2015). Fortalezas personales y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Universidad de Jaén, Psicología. Jaén: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado el 13 de mayo de 2017, de http://tauja.ujaen.es/handle/10953.1/1948.

Peterson, Christopher & Stephens, John & Lee, Fiona & Seligman, Martin & Park, Nansook. (2009). Strengths of Character and Work. Oxford Handbook of Positive Psychology at Work. 221-231. 10.1093/oxfordhb/9780195335446.001.0001.

Porto, N., & da Fonseca, D. (2016). Asociaciones entre fortalezas del carácter y satisfacción con la vida: un estudio con universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 19 (2), 90-96.

Park, N., Peterson, C., y Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 603-619.

Park, N., Peterson, C., y Seligman, M.E.P. (2006). Character strengths in fifty-four nations and the fifty US states. Journal of Positive Psychology, 1, 118-129.

Real Academia Española (2015) Perseverar. Real Academia Española. Recuperado el 15 de mayo de 2017, de http://dle.rae.es/?id=SjCGuM3.

Saldaña, O., Escartin, E., Martin, J., Jiménez, Y., Ceja, L., Varela, A., Vidal, T., & Rodríguez, A. (2014). Fortalezas personales relacionadas con el rendimiento académico y profesional en el campo de la Psicología Social y la Psicología Social Aplicada. I Congrés Internacional d’Educació Emocional i X Jornades d’Educació Emocional: Psicologia positiva i benestar. Institut de Ciències de l’Educació, Barcelona.

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.

VIA Institute on Character (2017) Character Strengths. VIA Institute on Character. Recuperado el 15 de mayo de 2017, de http://www.viacharacter.org/www/Character-Strengths.

VIA Institute on Character (2017) Perseverance. VIA Institute on Character. Recuperado el 15 de mayo de 2017, de http://www.viacharacter.org/www/Character-Strengths/Perseverance.