Influence of the project based learning technique on the development of oral expression
Main Article Content
Abstract
Project Based Learning (PBL) is one of the methodologies that encourages the active participation of students in learning, favors the development of language skills, encourages the use of resources and strategies, improves academic performance and promotes motivation and confidence; in addition, PBL can replace traditional teaching in a very effective way, because it changes the role of the teacher and the student. In this context, the present article aimed to analyze the results of the intervention of Project-Based Learning focused on school journalism to improve the oral expression of third-year high school students. This study employed a pre-experimental design, pretest and postest, to evaluate the effectiveness of an educational intervention with a duration of 12 weeks. It was evaluated in terms of improvement in seven key aspects of speaking: speech, vocabulary, volume, comprehension, body posture and eye contact, and content. Pre- and post-intervention results were compared using Wilcoxon tests, showing significant improvements in all areas, thus highlighting the positive impact this methodological strategy has had on the development of students' language skills, which serves as a reference for future research.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Arcentales, L., & Robles, V. (2024). Diseño y desarrollo de un objeto de aprendizaje para brindar soporte a estudiantes de bachillerato en la elaboración de ensayos expositivos mediante el aprendizaje basado en proyectos y las TICS. Universidad Politécnica Salesiana. https://bit.ly/3Bn6eoX
Barrera, F., Venegas, J., & Ibacache, L. (2021). El efecto del Aprendizaje Basado en Proyectos en el rendimiento académico de los estudiantes. Revista de Estudios y Experiencias en Educación REXE, 21(46), 277 - 291. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.015
Bohórquez, M. y Rincón, Y. (2018). La expresión oral estrategias pedagógicas para su fortalecimiento. Informe de posgrado, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. https://bit.ly/4eMctBf
Cabrera-Tenecela, P. (2023). Nueva organización de los diseños de investigación. South American Research Journal, 3(1), 37-51. https://www.sarj.net/index.php/sarj/article/view/37
Calderon, G. (2024). El uso del aprendizaje basado en proyectos en las aulas de inglés como lengua extranjera: una revisión bibliográfica. Revista Multidisciplinaria Arbitrada de Investigación Científica, 8(2), 1492 - 1516. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.1492-1516
Chica, M., Herrera, M., & Cisneros, P. (2022). Aprendizaje basado en proyectos como estrategia innovadora para el fortalecimiento de la lectura comprensiva. Conciencia digital, 5(4), 56 - 72. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i4.2352
Curipallo, N. (2023). Los juegos de mesa verbales para mejorar la expresión oral en estudiantes de educación general básica. Revista científica Uisrael, 10(2), 15. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.827
Del Carpio, M. (2020). Club de periodismo como estrategia para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de 2° de educación secundaria de la institución educativa Bolivariano, de San Sebastián, Cuzco 2019. https://bit.ly/4etHNVw
Delgado, M. (2024). El Aprendizaje Basado en Proyectos como propuesta didáctica aplicada a la Lengua y Literatura en los estudiantes de octavo año de EGB. https://bit.ly/3zLzl4V
Díaz, A., & Arana, C. (2024). Impacto del aprendizaje basado en proyectos en el rendimiento académico de estudiantes ecuatorianos en instituciones de básica superior. MQR Investigar, 8(2), 680 - 695. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.680-695
Domínguez, M. (2019). Depósito de investigación, Universidad de Sevilla. IDUS: https://bit.ly/3Nd9FRX
Falconí, A. (2022). El Aprendizaje Basado en Proyectos para mejorar la comprensión lectora en Lengua y Literatura en estudiantes del subnivel de básica media. Universidad Tecnológica Indoamérica, Quito - Ecuador. https://bit.ly/3NbyWMs
Fundación Algeduc. (11 de abril de 2024). Linkedin. https://bit.ly/3Nb3hKY
Garay, T. (2019). Aprendizaje basado en proyectos y la competencia indaga en estudiantes del 4to. año de educación secundaria del colegio N° 1220 SJM. Universidad San Ignacio de Loyola. https://bit.ly/3N8Ewin
Giler, T., Delgado, J., & Martínez, R. (2023). El desarrollo de competencias comunicacionales a partir del aprendizaje basado en proyectos en los estudiantes de básica superior. Sinergia académica, 6(Especial), 101 - 122. https://doi.org/10.51736/sa.v6iEspecial.177
Gross-Sampson, M. A. (2019). Análisis estadístico con JASP una guía para estudiantes.pdf (J. Meneses, Trad.). FUOC.
Guamán, S. (2023). Aprendizaje Basado en Proyectos como estrategia de aprendizaje de Lengua y Literatura en el bachillerato. Universidad Estatal de Milagro. https://bit.ly/3BuEa36
Guananga, G. (2020). Incidencia de las estrategias metodológicas en la expresión oral. Ciencia y Educación, 1(8), 16. https://doi.org/10.5281/zenodo.8266322
Guevara, A. (2021). El aprendizaje basado en proyectos (ABP) en la enseñanza virtual de emprendimiento y gestión en bachillerato técnico. https://bit.ly/4eJk5nY
INEVAL. (2023). Informe nacional Ser Estudiante del nivel de Bachillerato. Quito-Ecuador.
Luis, P. (2022). Aprendizaje basado en proyectos y la expresión oral del idioma inglés en estudiantes del SENATI, 2021. Tesis para obtener la Maestria en Administración de la Educación, Universidad César Vallejo, Perú. https://bit.ly/3XSugzW
Mantilla, L., Larrea, M., & Tapia, J. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y destreza oral en inglés de estudiantes universitarios. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, V(9), 544 - 558. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.685
Ministerio de Educación. (2021). Currículo Priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. Quito - Ecuador.
Molina, J., & Naula, C. (2024). Aprendizaje basado en proyectos (ABP) para el aprendizaje del tema origen y composición de la tierra en los estudiantes de 10° EGB y 1° BGU de la U.E Luis Cordero. Universidad Nacional de Educación, Azogues - Ecuador. https://bit.ly/3zQYNpC
Moreira, N., & Guzmán, A. (2022). Estrategia didáctica para el desarrollo de la comunicación verbal en los estudiantes de educación general básica en la unidad educativa Olmedo de Portoviejo, Manabí, Ecuador. Polo del conocimiento, 7(4), 1361 - 1375. https://doi.org/10.23857/pc.v7i4.3894
Muñoz, J. (2022). Programa de competencias expositivas para mejorar la expresión oral en estudiantes del bachillerato de una unidad educativa fiscal de Guayaquil 2022. https://bit.ly/3BrmFAJ
Palma, K. (2021). Estrategias pedagógicas para fortalecer la expresión oral en estudiantes adolescentes de la unidad educativa ciudad de Riobamba. Universidad César Vallejo. https://bit.ly/4eL5jgA
Patarroyo, A. (2021). Podcast: herramienta para fortalecer la expresión oral. Bogotá. https://bit.ly/4eL5GYu
Pugo, T. (2020). Propuesta de manejo de clubes de periodismo en las unidades educativas del circuito 3013 del distrito 1 de Cuenca. Universidad Católica de Cuenca. https://bit.ly/4eufMNy
Rea, B., Caizapanta, G., Guamán, C., & Pardo, I. (2024). La gamificación como estrategia didáctica para el fortalecimiento de la comunicación oral. Revista latinoamericana de ciencias sociales y humanidades, V(3), 17. https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2217
Rodríguez, D., Terrones, M., & Durán, K. (2023). Aprendizaje basado en proyectos para mejorar las competencias comunicativas. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 194 - 211. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2871
Rodriguez, S., Herráiz, N., Prieto, M., Martínez, M., Picazo, M., & Castro, I. (2011). Investigación Acción. https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/97/o/IA._Madrid.pdf
Rodríguez-Polo, D. A.-M.-L. (2023). Aprendizaje Basado en Proyectos para mejorar las competencias comunicacionales. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 194 - 211. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2871
Ruiz, D., & Ortega, D. (2022). El Aprendizaje Basado en Proyectos: una revisión sistemática de la literatura (2015 - 2022). Revista Internacional de Humanidades, 15. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4181
Segura, A. (2021). Aprendizaje Basado en Proyectos para la enseñanza de la lengua inglesa como lengua extranjera. Informe de grado, Universidad de Almería, España. https://bit.ly/47T0Kyy
Vargas, N., Niño, J., & Fernández, F. (2020). Aprendizaje Basado en Proyectos mediados por TIC para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas Matemáticas. Revista Boletín Redipe, 9(3), 167 - 180. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.943
Vera, J., & Mosquera, J. (2023). Aprendizaje basado en proyectos y su influencia en la enseñanza de ciencias naturales en octavo año de básica. Revista científica dominio de las ciencias, 9(3), 583 - 601. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3300
Zambrano, M., Hernández, A., & Mendoza, K. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Revista Conrado, 18(84), 172 - 182. https://bit.ly/3Y8rQOS
Zumba, E., Novay, D., & Peña, J. (2024). Comunicación, Educación e Innovación. Riobamba: La Caracola. https://bit.ly/4dqCvZG