Communication, education and development: the pandemic's challenge

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Ibeth Johana Molina-Molina
Veronica Johana Suárez-Molina
Elssy Yamile Moreno-Pérez
Carlos Alberto Durán-Sánchez

Abstract

This article presents the results of an investigation carried out between 2021 and 2022, whose purpose is the recognition of the most significant transformations, learning and challenges that the pandemic left in the teaching communicative-educational practices, in 19 rural and urban educational institutions in Colombia. in the context of the pandemic caused by COVID 19. The study is carried out based on the analysis of the narratives of teachers and students; therefore, it makes visible the teaching experiences, the use of ICT for teaching and its relevance in the social contexts in which they took place. Methodologically, it is in the qualitative approach and resorts to instruments of the biographical method such as life stories and interviews. Finally, the strength of the narrative experience specified that technological inequalities gave rise to formal and informal practices, with communicative forms that strengthened the social fabric and helped overcome difficulties.

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How to Cite
Molina-Molina, I. J., Suárez-Molina, V. J., Moreno-Pérez, E. Y., & Durán-Sánchez, C. A. . (2023). Communication, education and development: the pandemic’s challenge. INNOVA Reseach Journal, 8(3.1), 59–78. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n3.1.2023.2328
Section
Education
Author Biographies

Ibeth Johana Molina-Molina, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia

Ibeth Johana Molina Molina , colombiana, PhD en Ciencias Sociales y Humanas (2016) de la Pontificia Universidad Javeriana de Colombia. Docente – Investigadora. Línea en Modelos de Acompañamiento para la formación integral. Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=paUpM1kAAAAJ&hl=en  

Veronica Johana Suárez-Molina, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia

Verónica Johana Suárez Molina, colombiana, PhD en Educación de la Universidad Privada Norbert Wiener de Perú. Docente – Investigadora. Línea en Modelos de Acompañamiento para la formación integral. Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=he53cR8AAAAJ&hl=es  

Elssy Yamile Moreno-Pérez, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia

Elssy Yamile Moreno Pérez, colombiana, PhD en Educación, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Docente – Investigadora. Línea en Modelos de Acompañamiento para la formación integral. Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=9CyGA-gAAAAJ&hl=es  

 

Carlos Alberto Durán-Sánchez, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia

Carlos Alberto Durán Sánchez, colombiano, Magíster en Historia de la Universidad Industrial de Santander, Colombia. Docente – Investigador. Línea en Modelos de Acompañamiento para la formación integral. Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=hvKLn_QAAAAJ  

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