Implementation of cooperative learning, as a teaching strategy to improve academic performance in Language and Literature

Main Article Content

Juan Pablo Vizhñay-Criollo
Pablo Cornelio Farfán-Pacheco

Abstract

Currently, academic innovation is required to achieve the proposed objectives and improve student performance; thus it is presented in a descriptive research with a correlational design, a non-experimental and cross-sectional study in which it was sought to implement cooperative learning as a didactic strategy to improve the academic performance of students in the eighth year of Basic General Education, parallel B, in the area of ​​Language and Literature of the Cumbe Educational Unit of the City of Cuenca-Ecuador. For the collection of information, documentary analysis was used and the application of questionnaires as a technique, in addition, the before and after of the innovative experience were analyzed. The population that was used was 32 students, which is the entire enrollment of the eighth "B". The results show an improvement in the academic performance of the students included in the research linked to their interaction with variables such as interdependence, teamwork and self-assessment; improving camaraderie, reducing fights and varying the grade point average from 7.92 to 8.33; Therefore, the use of this type of strategies is recommended to improve the results in the educational process in any academic institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vizhñay-Criollo, J. P., & Farfán-Pacheco, P. C. . (2023). Implementation of cooperative learning, as a teaching strategy to improve academic performance in Language and Literature. INNOVA Reseach Journal, 8(2), 32–51. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n2.2023.2226
Section
Education
Author Biographies

Juan Pablo Vizhñay-Criollo, Unidad Educativa Cumbe, Ecuador

Juan Pablo Vizhñay Criollo, ecuatoriano. Licenciado en Ciencias de la Comunicación Social,
Universidad de Cuenca. Docente de Lengua y Literatura en la Unidad Educativa Cumbe, Cuenca
– Ecuador. Artículo científico.

Pablo Cornelio Farfán-Pacheco, Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador

Pablo Cornelio Farfán Pacheco, ecuatoriano. Doctor en Ciencias de la Educación en la
Universidad de la Habana. Magíster en Educación en la Universidad Politécnica Salesiana. 
Profesor de Pedagogía, Universidad Politécnica Salesiana, Cuenca - Ecuador. Artículo científico.
https://scholar.google.com/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=pablo+farf%C3%A1n+pacheco+E
NLACE&btnG

References

Almeda, C. (2017). Trabajo en equipo primera herramienta para desarrollar la inteligencia interpersonal [Tesis de Maestría, Universidad Autónoma de ICA]. http://repositorio.autonomadeica.edu.pe/handle/autonomadeica/354

Argudín, Y. (2015). Educación basada en competencias. Revista Magistralis, 20(1), 39-61. http://repositorio.iberopuebla.mx/bitstream/handle/20.500.11777/521/Magistralis20-Argudin.pdf?sequence=1

Azorín Abellán, C. M. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles educativos, 40(161), 181-194. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.161.58622

Bagarić, N. (2022). Autoevaluación en la enseñanza de ELE en escuelas secundarias [Tesis de Maestría, Universidad de Zagreb, Croacia]. https://repozitorij.ffzg.unizg.hr/islandora/object/ffzg:6440/datastream/PDF/download

Barriga, S. (2021). El aprendizaje cooperativo en el aula: revisión bibliográfica [Tesis de Grado, Universidad de Jaén, España]. https://tauja.ujaen.es/bitstream/10953.1/17242/1/Barriga_Garca_Sonia_TFG_Educacin_Primaria.pdf

Barreto Rivas, M. E., y Cevallos Vélez, R. G. (2022). Influencia de la convivencia armónica entre los docentes en el aprendizaje cooperativo en los estudiantes del 7mo año de educación general básica de la escuela “Franklin Delano Roosevelt” Portoviejo, Manabí-Ecuador. South Florida Journal of Development, 3(1), 659-670. https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/1097/925

Basantes Andrade, A. B., y Santiesteban Santos, I. (2019). Aprendizaje cooperativo, estudio diagnóstico desde la perspectiva de los docentes. Conrado, 15(67), 200-204. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200200

Boix, S., y Ortega-Rodríguez, N. (2020). Beneficios del aprendizaje cooperativo en las áreas troncales de primaria: una revisión de la Literatura Científica. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1), 1-13. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/1901/1878

Čagalj, I. (2020). Autoevaluación de los alumnos de secundaria en la enseñanza de ELE [Tesis de Maestrías, Universidad de Zagreb, Croacia]. https://repozitorij.unizg.hr/islandora/object/ffzg:2331

Delgado, C. (2022). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento creativo en el aula. Un estudio meta-analítico. Revista Innova Educación. 4(1), 51-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8152451

García, A. (2022). “Los valores sociales y cívicos en educación primaria a partir de la educación artística”: Una propuesta didáctica [Tesis de Grado, Universidad de Valladolid, España]. https://cutt.ly/LNDabhm

Giménez, S. (2021). Inclusión en el sistema educativo. Desde distintas perspectivas, pero con una mirada compartida. Universidad Gran Asunción, Paraguay. https://cutt.ly/1NY3L0D

Guerrero, V., y Ordaya, H. (2018). Trabajo en equipo y su relación con el desempeño docente en la institución educativa de pumpa del distrito Eleazar Guzmán Barrón, 2018 [Tesis de Licenciatura, Universidad Peruana Unión, Lima-Perú]. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/1639

Guzmán Meza, M. A., y Sequeda Pérez, J. L. (2019). Aprendizaje cooperativo como estrategia para mejorar los niveles de comprensión lectora en estudiantes de quinto grado de básica primaria [Tesis de Maestría, Universidad de la Costa, Colombia]. https://cutt.ly/BNfQALN

Herrada Valverde, R. I., y Baños, R. (2018). Aprendizaje cooperativo a través de las nuevas tecnologías: Una revisión. @tic. Revista d'innovació Educativa, Primavera, (20). http://hdl.handle.net/10550/66933

Jaramillo-Valencia, B., y Quintero-Arrubla, S. (2021). Trabajando en equipo: múltiples perspectivas acerca del trabajo cooperativo y colaborativo. Educación y Humanismo, 23(41), 205-233. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.41.4188

Juárez-Pulido, M., Rasskin-GutMan, I., y Mendo-Lázaro, S. (2019). El aprendizaje cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social Nº 26 Humanismo Digital: fronteras y vías libres entre la tecnología y la conciencia. 200-210. https://revistaprismasocial.es/article/view/2693/3321

López Galarza, S. C. (2020). Aprendizaje cooperativo como estrategia didáctica para mejorar el rendimiento académico en los estudiantes del IV ciclo de la facultad de administración en la Universidad Católica los Ángeles de Chimbote, provincia de Satipo - 2019 [Tesis de Maestría, Universidad Católica los Ángeles de Chimbote, Perú]. https://cutt.ly/BNfQWbg

Medina Bustamante, S. M. (2021). El aprendizaje cooperativo y sus implicancias en el proceso educativo del siglo XXI. INNOVA Research Journal, 6(2), 62-76. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1663

Molina Torres, M. P. (2020). El trabajo cooperativo como instrumento para Construir la Educación Patrimonial. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1), 51–66. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/2047/1882

Montoya Becerril, G., Oropeza Tena, R., y Ávalos Latorre, M. L. (2019). Rendimiento académico y prácticas artísticas extracurriculares en estudiantes de bachillerato. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e13, 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e13.1877

Montanero, M., y Tabares, C. (2020). El aprendizaje cooperativo en la educación primaria: un estudio sobre el pensamiento del profesorado y la práctica docente en extremadura. Profesorado, Revista de Currículo y Formación del Profesorado, 24(3). https://bit.ly/3MdFGdo

Moretta, P. Y. (2016). El proceso de aprendizaje: fases y elementos fundamentales. Revista San Gregorio, (11), 70-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5585727

Muñoz-Martínez, Y., Gárate-Vergara, F., & Marambio-Carrasco, C. (2021). Training and support for inclusive practices: transformation from cooperation in teaching and learning. Sustainability, 13(5). 2583. https://doi.org/10.3390/su13052583

Pérez, L., Farfán, J., Delgado, R., y Baylon, R. (2022). El aprendizaje cooperativo en la educación básica: una revisión teórica. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(1), 6-11. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/462

Rios, B. (2022). Aprendizaje cooperativo y rendimiento académico en estudiantes universitarios de los laboratorios de física de la facultad de Ingeniería Industrial de una universidad particular de Arequipa [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú]. http://190.119.145.154/bitstream/handle/20.500.12773/14090/UPriorb.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Roig-Zamora, J. (2014). Implementación del aprendizaje cooperativo como estrategia didáctica para la construcción del conocimiento, en el área de la logística, en estudiantes de la carrera de Ingeniería Industrial. Revista Educación 38(1), 85-99, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44030587007

Rojas, J. (2020). Formación de la competencia genérica trabajo en equipo con el uso de herramientas tecnológicas colaborativas: un estudio de caso con docentes de una universidad privada de Lima [Tesis de Maestría, Pontifica Universidad Católica del Perú, Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/18529

Sánchez, E. (2022). Estrategias didácticas y la virtualidad en estudiantes de educación primaria. Revista Científica Episteme y Tekne, 1(1), e288. https://revistas.unsm.edu.pe/index.php/rceyt/article/view/288/539

Unesco. (2021). Resultados de logros de aprendizaje y factor es asociados del Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019). https://bit.ly/3GewHVg

Vélez, K. (2022), Aprendizaje cooperativo y desempeño docente de una Unidad Educativa de Ecuador, 2021 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/78627

Vera Sagredo, A., Cerda Etchepare, G., Aragón Mendizábal, E., y Pérez Wilson, C. (2021). Rendimiento académico y su relación con variables socioemocionales en estudiantes chilenos de contextos vulnerables. Educación XX1, 24(2), 375-397. https://doi.org/10.5944/educXX1.28269

Vite, E. (2022). El aprendizaje cooperativo como estrategia didáctica para instruir Lengua y Literatura en los alumnos de séptimo de Básica Media [Tesis de Maestría, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Ecuador]. https://bit.ly/3zqnjdF