ICT for university educational inclusion in the UPS headquarter Guayaquil
Main Article Content
Abstract
University educational inclusion is a subject that has been little investigated in our country. Many variables affect the full educational inclusion of students with disabilities at a higher level. The objective of this article is to identify the ICT that the students of different careers of the Salesian Polytechnic University of Guayaquil Headquarters use to favor their inclusion, as well as the percentage of use of the ICTs offered by the UPS Support Center for Inclusion. Through bibliographic review and documentary analysis, interviews with administrative, technical and teaching staff of the university, as well as surveys applied to students with disabilities, it was possible to obtain relevant information about the ICTs used in the teaching process inclusive learning . As a result, the identification of the ICT tools that students with disabilities use in their teaching-learning process.
Downloads
Article Details
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Aquino Zúñiga, S. P. & García Martínez, V. & Izquierdo J. (2012). La inclusión educativa de ciegos y baja visión en el nivel superior. Un estudio de caso. Universidad Jesuita de Guadalajara. Sinéctica 39. Obtenido de: http//www.sinectica.iteso.mx
Arnáiz, P. (1996). Las escuelas son para todos. Siglo Cero 27 (2), 1996, pp 25- 34.
Arnáiz, P. (2000). Hacia una educación eficaz para todos: La educación inclusiva. Obtenido de: http://www4.congreso.gob.pe/comisiones/2006/discapacidad/tematico/educacion/inclusion.pdf
Cabero J, Córdoba M, Fernández JM. (2007). Las Tics para la igualdad. Nuevas tecnologías y atención a la diversidad. Edit. Eduforma. Sevilla.
Cabrera B. (2016). La estrategia pedagógica como escenario de acción para el mejoramiento del desempeño profesional de los docentes de la Universidad Católica de Cuenca. Revista Cubana de Educación Superior. (1).41-50.
CONADIS. Consejo Nacional de Igualdad de Discapacidades. (2013). Guía sobre Discapacidades.
CONADIS. Consejo Nacional de Igualdad de Discapacidades. (2015). Ecuador: La discapacidad en cifras Análisis de resultado de la encuesta nacional de discapacidades.
CONADIS. Consejo Nacional de Igualdad de Discapacidades. (2018). Recuperado de:
Córdoba M, Cabero J, Soto Pérez FJ. (2012). Buenas prácticas de aplicación de las Tics para la igualdad. Edit. Eduforma. Sevilla
Enríquez S. (2014). Comunicar educación. Apuntes desde la teoría y la práctica sobre el desafío de enseñar a través de medios digitales. Documento de trabajo. Ministerio de Planificación Federal/ Inversión Pública y Servicios, Buenos Aires.
Fallas V, Trejos I. (2013). Educación en la sociedad de la información y el conocimiento. San José, Costa Rica: EU-NED
Farfán P, Leyva AL. (2015). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en el proyecto educativo de la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior. Número 3. 114-130
García ML, Maya GP, Pernas IA, Bert JE, Juárez V. (2016). La tutoría con enfoque inclusivo desde la universidad para estudiantes con discapacidad visual. Revista Cubana de Educación Superior. Número 3. 148-160.
Naranjo Sánchez, B. A. (2017). Elementos básicos para la inclusión educativa de estudiantes con discapacidad. Boletín Virtual – Agosto – Vol. 6 – 8.
Luque MP. (2017). La formación del docente en la educación inclusiva universitaria. Recus: Revista Electrónica Cooperación Universidad – Sociedad. Vol. 1, No. 2 (Abril – Agosto)
Organización Mundial de la Salud. (2001). Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud. Ginebra: OMS. Organización
Organización Mundial de la Salud. (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. Ginebra: OMS. Recuperado de https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/es/
República del Ecuador. (20 de Octubre de 2008). Constitución de la República del Ecuador. Montecristi, Ecuador. Recuperado de https://www.asambleanacional.gob.ec/sites/default/files/documents/old/constitucion_de_bolsillo.pdf
Toledo P. (2013). Las tecnologías de la información, la comunicación y la inclusión educativa. En Barroso J. & Cabero J. Nuevos escenarios digitales. Edit. Pirámide. Madrid. 411-426.
UNESCO (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de
Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://bit.ly/2ejZBWa
Verdecia E, Enríquez SC, Gargiulo SB, Ponz MJ, Scorians EE, Vernet M, Wenk N. (2015). Tecnologías de la información y las comunicaciones en educación. Logros actuales y proyección hacia el futuro. Revista Cubana de Educación Superior. Número 2. 4-17.
Yuni J, Urbano C. (2016). Técnicas para investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. Córdoba: Brujas
Wagh R. (2012) “Using Scrum for Software Engineering Class Projects” in, India, Goa: Agile, pp. 68-71, February