Transformative Strategy in Sustainable Engineering Learning: experiences based on Design Thinking/Maker Movement+

Main Article Content

Agustín Alexander Mejías-Acosta
Adriana Janeth Díaz-Vargas
Diana-Carolina Montealegre-Rodríguez

Abstract

The teaching of engineering currently presents challenges that limit the ability of future professionals to address sustainability-related issues.  Educational methodologies are centered on theoretical approaches, limiting students' ability to practically apply the principles of sustainability, technology, and innovation.  The objective of this research is to demonstrate how the Maker movement, combined with methodologies such as Design Thinking, project-based learning, and challenge-based learning, can be effective tools to promote innovation and sustainability in higher education.  The Maker Movement is a transformative tool based on the creation of sustainable and innovative solutions, with a comprehensive approach that addresses global sustainability challenges; it promotes the use of emerging technologies such as renewable energies, recyclable materials, and biotechnology, allowing for the efficient use of resources and the minimization of environmental impact.  Moreover, it promotes multidisciplinary collaborative work, fostering environmental awareness and professional ethics.  The feasibility analysis confirmed that the implementation of the projects was viable both technically and economically, and that it could generate a significant positive environmental impact.  The potential of Design Thinking and agile methodologies to address complex challenges in a structured and innovative manner was evident.  Moreover, the use of emerging technological tools not only facilitated the development of the project but also strengthened the technical and digital skills of the students.  Through this strategy, it is expected to train professionals with solid competencies in sustainability, while evaluating the effect of the Maker Movement on their motivation and academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mejías-Acosta, A. A., Díaz-Vargas, A. J., & Montealegre-Rodríguez, D. C. (2025). Transformative Strategy in Sustainable Engineering Learning: experiences based on Design Thinking/Maker Movement+. INNOVA Reseach Journal, 10(1), 71–92. https://doi.org/10.33890/innova.v10.n1.2025.2718
Section
Education
Author Biographies

Agustín Alexander Mejías-Acosta, Universidad de Carabobo, Venezuela

Agustín Mejías-Acosta, Venezolano, Postdoctorado en Ciencias Administrativas y Gerenciales, Universidad de Carabobo, Docente-Investigador, líneas de investigación: Educación; Empresa e Innovación. https://scholar.google.com/citations?user=oSvCYU0AAAAJ&hl=es

Adriana Janeth Díaz-Vargas, Universidad Manuela Beltrán, Bogotá, Colombia

Adriana Janneth Díaz Vargas, Colombiana, Doctorante de  UNADE, Magíster en Docencia con énfasis en investigación Universidad de la Salle, Ingeniera Industrial Universidad Libre, Docente de planta del programa de ingeniería industrial Universidad manuela Beltrán, líneas de investigación  Educación; Empresa e Innovación. Google Scoolar: https://scholar.google.com/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=adriana+d%C3%ADaz+vargas&btnG=

Diana-Carolina Montealegre-Rodríguez, Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Bogotá, Colombia

Ingeniería, Profesora Asistente 1 de la Corporación Universitaria Minuto de Dios y líneas de investigación (revisar en la revista).  https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=nmMXDXMAAAAJ&view_op=list_works&gmla=AL3_zigCA1g1kTuWSDYuT6xubwxPzV-6Xjc6v3vvvTntCVylRtWSRPn0RE2W4mvca6zlMVdpFOrBpG8pPkji9eWGmaNDXMkaQdq_W5aKq2wmTDTaGOPe3oFcAVvvfO99JtDxAI4_rQGYeRB_6fp4mybDAaPA6OcawV0OOu4ahXOWwQkqiXgwmQ2RclGJUmfL3jE6-IMzka-rFw0C5M-3MUBrfmc9

References

Aguirre-Villalobos, E. R., Guzmán, C., & González, L. (2023). Metodología Design Thinking en la enseñanza universitaria para el desarrollo y logros de aprendizaje en arquitectura. Revista de Ciencias Sociales, 29(2), 509-525. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i2.39992

Alcántara-Reyes, P. R., Calderón-Martínez, M. G., & López-González, C. (2024). Aplicación del Design Thinking en el emprendimiento. Diseño y mejora de alimentos bajo un enfoque sustentable. Ciencias administrativas teoría y praxis.

Arrausi, J. J., & Martínez, J. R. (2018). Driving maps: El uso de mapas mentales para orientar el Aprendizaje Basado en Proyectos a través del Design thinking, 6(11), 25-31.

Atoche, V. M. T., & Montalvo, J. P. S. (2020). Estrategias metodológicas utilizadas en Ingeniería: una revisión sistemática. Educare et Comunicare Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 8(2), 67-77.

Berna Serna, D., Fidalgo Castro, A., Herrero Galiano, E. M., González Enríquez, I., García García, S., Pérez Pérez, M., ... & Tsyuhin, Y. (2024). Antropología para el cambio [Eco] Social. Proyecto de innovación docente de transversalización teórica-técnica sobre ecología y relaciones humano-ambientales.

Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard Business Review, 86(6), 84-92. https://hbr.org/2008/06/design-thinking

Bathla, A., Chawla, G., Hofaidhllaoui, M. & Dabic, M. (2024). Exploring the dynamics of design thinking in management education and training: a critical review, taxonomic analysis and practical implications. European Journal of Innovation Management, 27(9), 337-359. https://doi.org/10.1108/EJIM-12-2023-1108

Céspedes, J. J. B. (2022). Manual de estilo periodístico: aspectos relevantes del enfoque de Design Thinking. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar.

Costa Montenegro, E., Díaz Otero, F., Caeiro Rodríguez, M., Cuiñas Gómez, I., Mariño Espiñeira, P., & Fernández Iglesias, M. (2016). Evaluación de la implantación de la metodología Design Thinking en una asignatura de proyectos. In In-Red 2016. II Congreso nacional de innovación educativa y docencia en red. Editorial Universitat Politècnica de València.

Cuiñas, I., Mariño-Espiñeira, P., Fernández-Iglesias, M., Caeiro, M., Costa-Montenegro, E., & Díaz-Otero, F. (2016). Evaluación de competencias con metodologías de aprendizaje basado en proyectos. In In-Red 2016. II Congreso nacional de innovación educativa y docencia en red. Editorial Universitat Politècnica de València.

Deng, Y. & Liu, W. (2024). Implementation and Impact of Design thinking in Higher Engineering Education: A Study of UK Practices.

Del Real, M. F. (2023). Revisión sistemática: buenas prácticas haciendo uso del movimiento maker en Educación Secundaria.

Dougherty, D. (2012). The maker movement. innovations: Technology, Governance, Globalization.

Cobo, C. (2017). La innovación pendiente. Reflexiones (y provocaciones) sobre la educación, tecnología y conocimiento: Debate.

Fanio-González, A. M., Jiménez-Martínez, C., & de la Torre-Cantero, J. (2024). Ilustrando la ética maker: proceso experimental colaborativo en una neoartesanía. EME Experimental Illustration, Art & Design, (12), 152–165. https://doi.org/10.4995/eme.2024.21039

Flores, H. A., Guerrero, J. J., & Luna, L. G. (2019). Innovación educativa en el aula mediante Design Thinking y Game Thinking. Hamut ay.

García Peralta, A. (2021). Design thinking en educación.

Griffith, M. & Lechuga-Jiménez, C (2024). Design Thinking in Higher Education Case Studies: Disciplinary Contrasts between Cultural Heritage and Language and Technology. Education Sciences, 14(1), 90. https://doi.org/10.3390/educsci14010090

Jiménez, Y., & Castillo, D. (2018, February). Educación de calidad mediante la estrategia Design Thinking. In Conference Proceedings EDUNOVATIC 2017: 2nd Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT (p. 472). Adaya Press.

Kelley, D., & Kelley, T. (2013). Creative confidence: Unleashing the creative potential within us all: Crown Pub.

Latorre-Cosculluela, C., Vázquez-Toledo, S., Rodríguez-Martínez, A., & Liesa-Orús, M. (2020). Design Thinking: creatividad y pensamiento crítico en la universidad. Revista electrónica de investigación educativa

Leinonen, T., & Gazulla, E. D. (2014). Design thinking and collaborative learning. Comunicar. Media Education Research Journal, 22(1).

López Valerio, C. (2019). Modelo para fomentar el aprendizaje activo en las Plataformas LMS con base en Design Thinking y la Taxonomía de Bloom con un enfoque ágil.

Llamas, B., Sánchez-Palencia, Y., Bolonio, D., García-Martínez, M. J., Barrio-Parra, F., Izquierdo-Díaz, M., & F Ortega, M. (2019). Proyecto MINENERGYDESIGN: modelo de aplicación de la metodología Design Thinking en el aprendizaje en la gestión de proyectos de ingeniería (No. COMPON-2019-CINAIC-0008).

Neri Torres, J. C., & Hernández Herrera, C. A. (2019). Los jóvenes universitarios de ingeniería y su percepción sobre las competencias blandas. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 768-791.

Manifiesto Ágil (Beck et al., 2001)

Martínez Villalobos, G., & Ruiz Rodríguez, D. (2022). Impacto del aula invertida con tecnologías emergentes en un curso del ciclo básico de ingeniería. Revista mexicana de investigación educativa, 27(94), 971-997.

Martínez-Duque, D., Sánchez-Medina, I. I., Cabrera-Medina, J. M., & Clavijo-Bustos, N. (2021). Inclusión de ingeniería sostenible en el contexto regional. Formación universitaria, 14(5), 11-18

Mollo, R. B. (2017). El movimiento maker, una manera innovadora de hacer educación.

Mootee, I. (2014). Design Thinking para la innovación estratégica. Ediciones Urano.

Moreira-Cedeño, J. A., Zambrano-Montes, L. C., & Rodríguez-Gámez, M. (2021). El modelo Design thinking como estrategia pedagógica en la enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Polo del conocimiento, 6(3).

Osis, V. F. C., Soto, D. Q., Huarca, A. C., & Suyo, J. C. (2022). Casos de Estudio de Design Thinking en las etapas de Análisis y Diseño del Desarrollo de Software. Innovación y Software, 3(1), 17-29.

Pérez, J., Rodríguez, C., Rodríguez, M., & Villacreses, C. (2020). Espacios maker: herramienta motivacional para estudiantes de ingeniería eléctrica de la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Espacios.

Juan Poveda, C. G. (2020). Discusión sobre la robótica educacional y el movimiento maker en educación: perspectivas y retos.

Rylander, A.; Navarro, U. & Amacker, A. (2022). Design thinking as sensemaking: Developing a pragmatist theory of practice to (re)introduce sensibility. Journal of Product Innovation Management, 39(1), 24-43. https://doi.org/10.1111/jpim.12604

Rivera, F. C., Hermosilla, P., Delgadillo, J., & Echeverría, D. (2021). Propuesta de construcción de competencias de innovación en la formación de ingenieros en el contexto de la industria 4.0 y los objetivos de desarrollo sostenible (ODS). Formación universitaria.

Sanabria Peña, O. H. (2018). Análisis de relaciones del movimiento Maker con la educación en tecnología. Una mirada al semillero “Robótica e Impresión 3D” de la ETITC.

Serrano, M., & Blázquez, P. (2016). Design thinking. Pozuelo de Alarcón: ESIC.

Semenov, A. (2017). Seymour Papert and Us. Constructionism as the educational philosophy of the 21st century. Voprosy Obrazovaniya/Educational Studies Moscow, (1), 269-294.

Vera, Y. P., Valdivia, J. J. G., Quentasi, S. M. Z., Yana, D. M. C., & Apaza, R. E. C. (2020). Design thinking en la planificación de pruebas de software. Innovación y Software, 1(2), 40-51.