Analysis of the Impact of Praxeological Educational Leadership on the development of critical thinking and social inclusion
Main Article Content
Abstract
This study aims to identify the importance of praxeological educational leadership in students' learning. Educational institutions must innovate continuously for better inclusion and understanding of learners. The main objective is to assess the impact of praxeological educational leadership on the development of critical thinking and social inclusion of students at the Corporación Universitaria Minuto de Dios. A qualitative, exploratory investigation was conducted through a documentary review and a questionnaire administered to 80 participants, including both teachers and students. Three categories were considered: praxeological educational leadership, other leadership styles, and meaningful learning. Data were analyzed using the Atlas Ti software. The results obtained identify the relevance of praxeological educational leadership compared to other leadership styles in promoting meaningful learning. In response to the question ¿Which leadership style do you consider the best? 75% answered that praxeological educational leadership is the best. When asked, ¿Do you believe that praxeological educational leadership helps develop critical thinking and student inclusion for real world application? 87% of respondents answered affirmatively because it helps shape individuals comprehensively, fostering critical thinking and meaningful learning. Praxeological educational leadership is a determining factor for inclusion and integration with other leadership styles such as transformational. Furthermore, it was identified that there is a lack of training among teachers and students to improve their expertise.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Acosta, J. E. D. (2004). Construcción de un modelo pedagógico alternativo a partir de la praxeología pedagógica.
Álamo, M., & Falla, D. (2023). El liderazgo transformacional y su relación con las competencias socioemocionales y morales en futuros docentes. Psychology, Society & Education, 15(1), 48-56. https://doi.org/10.21071/pse.v15i1.15552
Bennis. W. (1998). Cómo Llegar a ser Líder. Editorial Norma.
Bernal, A., & Ibarrola, S. (2015). Liderazgo del profesor: objetivo básico de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de educación. https://bit.ly/49H4FyO
Bolívar, A. (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. https://bit.ly/40OK47J
Bolívar, A. (2010b). Liderazgo para el aprendizaje. Organización y Gestión Educativa, (1), 15-20. https://bit.ly/3QJzLxg
Carvajal, M. (2016). A pedagogia praxiológica como componente no processo de investigação para a formação cidadã. Educación y educadores, 19(3), 416-436.
Castro, E., Miquilena, E. y Peley, R. (2006). Las nuevas tendencias del liderazgo: hacia una nueva visión de las organizaciones educativas. Omnia, 12 (1), 83-96. https://bit.ly/3G6Ex2N
Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración, (7a ed.). Mc Graw Hill. https://bit.ly/3SLDugg
Cifuentes, J., González, J. y González, A. (2020). Efectos del liderazgo escolar en el aprendizaje. Panorama, 14(26), 78–93. https://bit.ly/3MKUn6T
Coaquira, C. (2018). Modelo para la Mejora del Desempeño Organizacional a Través de las Prácticas de la Gestión de la Calidad, Gestión del Conocimiento y Liderazgo Transformacional en una Universidad Privada. Apuntes Universitarios, 8(3), 57-76. https://bit.ly/3R7Nboh
Diaz, C. (2023). Influencia del Liderazgo Educativo Praxeológico y la Inteligencia Artificial formando estudiantes con pensamiento crítico. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.31261.69602
De La Vega, L.F., Espinoza, K. (2022). Leadership assessment for educational change: A case study. (2022) Meta: Avaliacao, 14 (43), 262-291. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v14i43.3668
Duran-Seguel, I., Gallegos, M., y Cabezas, D. (2019). Estilos de liderazgo y su influencia en el clima laboral: caso de estudio de una empresa exportadora de alimentos. Revista Espacios, 40(40), 3-16. https://bit.ly/3usJ6lq
Freire, P. (1998). Pedagogía de la autonomía. Educación, 5(1), 67-74. https://bit.ly/46kShlk
Freire, P. (1987). Pedagogía del Oprimido (36ª. Ed.). Montevideo: Siglo XXI Editores, S.A. https://bit.ly/3SMO06U
Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure Editorial S.A. https://bit.ly/49I3fEk
Godino, J.D. (2023). Dialogue between the Anthropological Theory of Didactics and the Onto-semiotic Approach in Mathematics Education on the notions of value judgement, praxeology and didactic paradigm. Educación Matemática, 35 (1), 229-254. http://dx.doi.org/10.24844/EM3501.09
Harris, A. (2008). Distributed School Leadership: Developing Tomorrow's Leaders (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203607909
Hincapié, J. M. M. (2013). La praxeología: una propuesta educativa de formación humana para la resignificación de la persona. Revista Educación y Desarrollo Social, 7(2), 56-71.
Jiménez-Castillo, M.A. (2020) Praxeology in (human) development studies: Guidelines for a hegelian perspective. Tópicos (México), (60), 327-350. http://doi.org/10.21555/TOP.V0I60.1152
Juliao Vargas, C. G. (2011). El enfoque praxeológico. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://bit.ly/47ipsr6
Juliao. (2013). Una pedagogía praxeológica. https://bit.ly/47vwqIW
Juliao (2017). La cuestión del método en la pedagogía praxeológica. https://bit.ly/3unHUQs
Leithwood, K. (1992). The Move Toward Transformational Leadership. Educational Leadership 49, 5 .8-12. EJ 439 275 https://bit.ly/46gtxL7
Leithwood K, Day C, Sammons P, Harris A, Hopkins D (2006) Successful School Leadership: What it is and how it influences pupil learning. National College for School Leadership. University of Nottingham. 45-67. https://bit.ly/49LpU2O
Ley 30 1992. Sistema Nacional de Acreditación para las Instituciones de Educación Superior. Colombia. https://bit.ly/3uqKyVK
Ley 115 de 1994. Ley General de Educación. Ministerio de Educación Nacional, Colombia. https://bit.ly/40KNzMw
López, A. (2002). El desarrollo de la vida personal. Revista Pensamiento y Cultura (5), 69-81. https://bit.ly/47CGlwq
Lussier, R. y Achua, C. (2002). Liderazgo. Teoría, Aplicación, Desarrollo de Habilidades. Editorial Thomson Learning. México https://bit.ly/40OKWcv
MacBeath, J. y Townsend, T. (2011). Thinking and acting both locally and globally: what do we know now and how do we continue to improve? En T. Townsend y J. MacBeath (eds.), International handbook of leadership for learning. Dordrecht: Springer Netherlands, . 1237-1254. http://dx.doi.org/10.1080/02607476.2011.558263
Martínez, E. (2019). Estudio descriptivo fenomenológico de las prácticas de Liderazgo Pedagógico de los directores de tres establecimientos religiosos que ofertan educación inicial en la ciudad de Guayaquil [Tesis de maestría, Universidad Casa Grande. Departamento de Posgrado]. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/1758
Matos, K. M., & Martínez, A. S. R. (2021). Estilos de liderazgo del director educativo. Revista peruana de investigación e innovación educativa, 1(1), e20670-e20670. https://bit.ly/3QOh7Ee
Maureira, Ó. (2018). Prácticas del liderazgo educativo: Una mirada evolutiva e ilustrativa a partir de sus principales marcos, dimensiones e indicadores más representativos. Revista Educación, 42(1),1-33. https://bit.ly/3SLDWLu
Maxwell, J. (1996). En Desarrolle el líder que está en usted. Nashville. Editorial Caribe. https://bit.ly/3QDdq4o
MEN - Ministerio de Educación Nacional (2016). Plan Nacional de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y la equidad. Bogotá: MEN. https://bit.ly/3sPerhI
Murillo, P. J. (2006). El liderazgo escolar como instrumento para fomentar la democracia participativa. Revista científica dominio de la ciencia, 17-29.
Nash, M. (1998). Cómo Incrementar La Productividad del Recurso Humano Mediante Técnicas que abarcan toda la relación laboral. Editorial Norma. Colombia https://bit.ly/3G7Cs72
Navarro, M. (2005). La gestión escolar: conceptualización y revisión crítica del estado de la literatura. Universidad Pedagógica de Durango. Maestría en Desarrollo Educativo. Línea en Gestión Pedagógica.
OCDE (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from Talis. https://bit.ly/47lTslI
PEI UNIMINUTO. Proyecto Educativo Institucional (2021). https://bit.ly/47qfELO
Quishpe Chicaiza, L. E. (2021). Estrategias de asertividad para el desarrollo del liderazgo democrático de los docentes de la Unidad Educativa del Milenio Guardiana de la Lengua 27 de febrero [Tesis de maestría, Ambato: Universidad Tecnológica Indoamérica]. https://bit.ly/3R4Do29
Rangel, J. F., & Vitorá, M. (2016). Liderazgo en los directivos de educación primaria. Telos, 18(2), 208-227.
Resolución 1511 de 2019, (2022). Uniminuto. https://bit.ly/46kSLrE
Reyes, D. y Rojas, R. (2017) Estilo de liderazgo predominante en organizaciones sociales dedicadas a la educación ambiental. Revista Venezolana de Gerencia. 22(80). https://bit.ly/3SNIXTL
Rojas León, C.R., Pongo Aguila, O.E., Huaman Ccanto, F., Orosco Gavilán, J.C. (2023). Inclusive leadership as a key element of educational development. Revista Venezolana de Gerencia, 28 (No. Especial 9), 114-129. http://dx.doi.org/10.52080/rvgluz.28.e9.8
Ruiz-Olarría, A., Casabò, M.B., Pérez, J.G. (2019). Construction of a praxeology for teaching in the teacher training institution. Educación Matemática, 31(2), 132-160. http://dx.doi.org/10.24844/EM3102.06
Siliceo, A. (1998). Líderes para el siglo XXI. Lo que los dirigentes de hoy y de mañana deben aprender de grandes líderes y maestros de la humanidad. Editorial McGraw Hill. https://bit.ly/3SGCCcW
Torres, F. C., & Ramírez, D. B. (2013). Del liderazgo transaccional al liderazgo transformacional: implicaciones para el cambio organizacional. Revista virtual universidad católica del norte, (39), 152-164. https://bit.ly/3SR5LCb
UNESCO. (2014). El liderazgo escolar en América Latina y el Caribe: un estado del arte con base en ocho sistemas escolares de la región. Imbunche Ediciones Ltda. https://bit.ly/3unIjlW
Velásquez, O., & Pineda Martínez, E. O. (2015). La sistematización de experiencias educativas desde el enfoque praxeológico: Una revisión de América Latina mediada por el ejercicio de análisis coyuntural.
Weinstein, J. (2009). Liderazgo directivo, asignatura pendiente de la reforma educacional chilena. Estudios Sociales, 117, 123-147. https://bit.ly/3unIm16
Zambrano, O., Lara, P. y Gutiérrez, A. (2018). Estudio filantrópico del modelo pedagógico de praxeología de UNIMINUTO: aproximación analógica a nivel socioeducativo. Revista Educación y Humanismo, 20(34), 187-200. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2864