Pedagogical innovation in the teaching-learning process of mathematics for students of Basic General Education considering Information and Communication Technologies

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Freddy Bayron Potes-Duque
Johnny José Jiménez-Contreras

Abstract

Mathematics is considered an exact science in the competencies of the Basic General Education curriculum, especially when there are digital native students in the classroom. The application of information and communication technologies in the teaching-learning processes of mathematics requires a connection with experiential processes and educational innovations. The objective of this article was to implement the strategy of pedagogical innovation in ICT-based teaching-learning in the field of higher education mathematics and to evaluate its effects. A mixed cross-sectional approach was used, a systematic analysis of the correlated literature from the Scopus database and bibliometric analysis of the literature using keyword exclusion criteria in the VOSviewer tool. The main pedagogical strategies of existing educational innovations that apply ICT specific to mathematics were identified. Then, in the development of a lesson plan in a 10th grade course for Basic General Mathematics Education of an educational institution, the educational innovation strategy was implemented with a sample of 22 students, among which the students recognized and applied a perception index of 95.45% in learning and qualified the ICT tools applied with 100% usability, utility and applicability, and a learning satisfaction rate of 100% was also demonstrated. At the end of the evaluation process, it was possible for 95.46% of students to improve performance and performance, reaching the academic objectives supported by the integration of models and strategies of active learning.

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How to Cite
Potes-Duque, F. B., & Jiménez-Contreras, J. J. (2023). Pedagogical innovation in the teaching-learning process of mathematics for students of Basic General Education considering Information and Communication Technologies. INNOVA Reseach Journal, 8(3.1), 25–44. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n3.1.2023.2319
Section
Education
Author Biographies

Freddy Bayron Potes-Duque, Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador

Freddy Bayron Potes Duque. Ecuatoriano Magíster en Tecnologías de Información y Comunicación en Educación Universidad Politécnica Salesiana sede Guayaquil, estudiante investigador de Grupo de Innovación Educativa de la UPS – GYE). https://scholar.google.es/citations?user=81pbVSwAAAAJ&hl=es

Johnny José Jiménez-Contreras, Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador

Johnny José Jiménez Contreras, ecuatoriano, graduado de Ingeniero en Estadística Informática en la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL). En el año 2013 culmina estudios de posgrado en la Universidad de Guayaquil graduándose de Magíster en Educación Superior. Desde el año 2007 se incorporó a la planta docente de la Universidad Politécnica Salesiana (UPS), sede Guayaquil, dictando asignaturas de grado del Área de Ciencias Exactas entre las que se destacan: Cálculo Diferencial, Cálculo Integral, Cálculo de Varias Variables, Álgebra Lineal y Estadística; y en posgrado la asignatura Educación y Desarrollo Social. En la UPS, ha ejercido cargos académicos y administrativos, ha sido jefe de Área Curricular, fue elegido mediante votación como representante de los docentes ante el Consejo Superior de la Universidad Politécnica Salesiana. Es Profesor de Grado y Postgrado en la UPS, y también ha dictado cursos en la ESPOL a estudiantes del Sistema Nacional de Nivelación y Admisión (SNNA). Actualmente es el Coordinador del Programa de Maestría en Tecnologías de la Información y Comunicación para la Educación en la UPS Sede Guayaquil. Tiene interés en las siguientes líneas de investigación: Innovación educativa, empleo y ciudadanía, Educación para la inclusión y la sustentabilidad. https://scholar.google.com/citations?user=-Fgqxa8AAAAJ&hl=es

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