Training proposal for directors of educational institutions at the preschool level based on respectful parenting in the new normality

Main Article Content

Katelinen Mirian Rivera-Paipay
María Elena Cornejo-Guevara
Carmen Ríos-Espinoza
Magnet Liliane Vidal-Negreiros

Abstract

The objective of this study was to identify the influence of a training program for managers of preschool educational institutions with activities based on the respectful parenting approach, making use of the collective learning strategy, so that in this way a multiplier effect is generated. of knowledge, until reaching achievements in the activities of those responsible for the care of children under six years of age. The research is of a quantitative approach, explanatory level, of quasi-experimental design, which allowed the accumulation of relevant information obtained through the observation technique, the instrument has 16 items that have a content validity made through the judgment of experts and its reliability was determined by a Cronbach's Alpha of 0.86. It is cross-sectional since the information was collected during the months of March to June 2021. The population was made up of 40 directors of preschool educational institutions, of which 20 of them participated in the program. The results obtained after applying the Mann Whitney U test with a p = 0.000 showed that the training program based on directive leadership influenced the knowledge of respectful parenting in the new normal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rivera-Paipay, K. M., Cornejo-Guevara, M. E., Ríos-Espinoza, C., & Vidal-Negreiros, M. L. (2022). Training proposal for directors of educational institutions at the preschool level based on respectful parenting in the new normality. INNOVA Reseach Journal, 7(1), 59–76. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n1.2022.1971
Section
Education
Author Biographies

Katelinen Mirian Rivera-Paipay, Universidad César Vallejo, Perú

Katelinen Mirian Rivera Paipay, Peruana, Magister, Pontificia Universidad Católica del Perú, Coordinadora del Programa Académico de Educación Inicial –Campus San Juan de Lurigancho. Educación.

María Elena Cornejo-Guevara, Universidad César Vallejo, Perú

María Elena Cornejo Guevara, Peruana, Magister, Universidad César Vallejo, Docente del Programa Académico de Educación Inicial –Campus San Juan de Lurigancho. Educación.

Carmen Ríos-Espinoza, Universidad César Vallejo, Perú

Carmen Ríos Espinoza, Peruana, Magister, Universidad César Vallejo, Docente del Programa Académico de Educación Inicial –Campus San Juan de Lurigancho. Educación.

Magnet Liliane Vidal-Negreiros, Universidad César Vallejo, Perú

Magnet LilianeVidal Negreiros, Peruana, Doctor, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Coordinadora del Programa Académico de Educación Inicial –Campus San Juan de Lurigancho. Educación.

References

Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas, 9(2), 34-52. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-69242010000200003&script=sci_arttext

Angulo, S., Prieto, N. y Silva, M. (2021). Diseño y validación de una cartilla sobre crianza con respeto para cuidadores [tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional – Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/54331

Bustamante, R. (2020). Educación en cuarentena: cuando la emergencia se vuelve permanente (segunda parte). Aportes para el Diálogo y la Acción http://www.grade.org.pe/creer/archivos/articulo-5.pdf

Cable News Network (CNN). (23 de diciembre de 2020). De la educación presencial a la virtual: los desafíos para los estudiantes debido a la pandemia. https://cnnespanol.cnn.com/2020/12/23/de-la-educacion-presencial-a-la-virtual-los-desafios-para-los-estudiantes-debido-a-la-pandemia/

Chiquito, L. (2019). El liderazgo pedagógico en directoras de educación preescolar de la región oriente de la ciudad de Puebla. [Tesis de maestría, Universidad Iberoamericana Puebla]. https://repositorio.iberopuebla.mx/bitstream/handle/20.500.11777/4219/Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Di Stefano, D. L. (2020). Crianza con apego: nuevas recetas para viejas prescripciones. Actas de Periodismo y Comunicación Social, 6. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/113500/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Díaz, M. y Elizalde, B. (2021). Grupos de crianza comunitaria: ¿iniciativas comunitarias o grupos identitarios?. RES. Revista Española de Sociología, 30(2), 6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7891661

Duarte, D. (2019). Intervención psicoterapéutica en un caso de problemas de relación entre padres e hijos [tesis de pregrado, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio Institucional UCC. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/15319

Durrant, J. (2013). Disciplina positiva en la crianza cotidiana. https://resourcecentre.savethechildren.net/node/7509/pdf/positive_discipline_in_everyday_parenting_sp_hi-res_final_2017.pdf

Galiya, A., Malika, K., Kuanyshbek, A., Salima, S., y Gulmira, B. (2018). Managerial competence of future specialists of the education system (Preschool education and upbringing) and medicine in the comparative aspect. Opción, 34(85), 44-62. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31055914002

González, M. y Sáenz, N. (2020). Crianza Respetuosa: Hacia una parentalidad centrada en las niñas y los niños. Estudios, (41). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/44887

Guevara, C. Y., Rugerio, J. P., Hermosillo, A. M. y Corona, L. A. (2020). Aprendizaje socioemocional en preescolar: fundamentos, revisión de investigaciones y propuestas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(e26), 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e26.2897

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. https://bit.ly/3GdWiM9

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2015). Crianza Positiva. https://bit.ly/3zPy0FV

Mamauag, B. L., Alampay, L. P., Lachman, J. M., Madrid, B. J., Hutchings, J., Ward, C. L., y Gardner, F. (2021). A south-to-south cultural adaptation of an evidence-based parenting program for families in the philippines. Family Process, 60(4), 1202-1216. https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85099111385&origin=resultslist&zone=contextBox

Mantilla, M. (2019). Cuerpos, niñez y crianza: cartografías corporales de la infancia en el modelo de crianza respetuosa en Argentina. Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía, 4(1), 36-50. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2393-68862019000100036

Marquez, V., Reyes, R., Merchán, M. y Valle, D. (2021). Competencias parentales en el desarrollo socioafectivo en niñas y niños de 3 a 5 años. RECIAMUC, 5(3), 182-195. https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/684

Mena Lozada, D. (2017). El rol del director en la gestión de conflictos en el Marco de Buen Desempeño del Directivo. Estudio aplicado a los directores de las instituciones educativas del ámbito de la UGEL La Unión-Piura. [Tesis de maestría, Universidad de Piura, Perú]. https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/3018/MAE_EDUC_354.pdf?sequence

Ministerio de Educación del Perú (2021). Guía de disciplina positiva para el desarrollo de habilidades socioemocionales en la escuela y trabajo con las familias. Repositorio Minedu. https://bit.ly/37QFtHx

Morales Saavedra, E. (2016). Influencia del liderazgo directivo en el clima organizacional de dos centros educativos pertenecientes a una cadena de jardines infantiles y salas cunas de la Región Metropolitana. [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica De Chile]. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/21474

Nativ, A., Raschkovan, I. y Schulz, N. (2020). Introducción: ¿Por qué cuestionarlo todo?, No tan terribles - Limites y autonomía en la primera infancia. Una mirada desde la crianza respetuosa (pp. 17 – 25). Planeta. https://pladlivrosbr0.cdnstatics.com/libros_contenido_extra/44/43366_TPCW_No%20tan%20terribles.pdf

Navarro, J., Pérez, F., y Arteaga, M. (2017). Vínculos tempranos: Transformaciones al inicio de la vida. Ediciones Universidad Alberto Hurtado. https://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/23894/V%c3%adnculos-tempranos.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Paliwoda, A. (2020). Acerca de los límites en la primera infancia. [Tesis de grado, Universidad de la República de Uruguay]. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/27477/1/tfg_ana_paliwoda_-_2020_0.pdf

Raschkovan, I. (2016). Psicoanálisis, prevención y crianza. VIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIII Jornadas de Investigación XII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. https://www.aacademica.org/000-044/281.pdf

Resolución Viceministerial N°097-2020-MINEDU - Ministerio de Educación del Perú (2020). “Disposiciones para el trabajo remoto de los profesores que asegure el desarrollo del servicio educativo no presencial de las instituciones y programas educativos públicos, frente al brote del COVID-19”. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/729925/RVM_N__097-2020-MINEDU.pdf

Romo, C. (2020). La educación socioformativa desde la crisis del COVID-19. https://www.researchgate.net/publication/342991902_La_educacion_socioformativa_desde_la_crisis_del_COVID_19

Rossi Valverde, R., y Rossi Ortiz, R. (2021). Liderazgo directivo, modelo de medida del constructo para aplicación en Educación Básica regular. Revista Andina de Educación, 4(1), 11-22. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7954

Rueda, C. y Velásquez, Á. (2020). Incidencia del liderazgo directivo en la consolidación del ethos docente y su influencia en la cultura Institucional en Aspaen Preescolar y Maternal Tayana y Aspaen Preescolar Urapanes. [Tesis de maestría, Universidad de la Sabana, Colombia]. https://bit.ly/3zEvGBD

Silva, B., Morales, N., Echevarria, H. y Arvizu, P. (2021). Características del liderazgo transformacional de los directores de educación preescolar según los docentes expertos. Revista Relep-Educación y Pedagogía en Latinoamérica, 3(1), 47-67. https://iquatroeditores.com/revista/index.php/relep/article/view/190

Tagle, F. (2017). Significados que se construyen en relación al liderazgo directivo en preescolar. Congreso nacional de investigación educativa – COMIE. http://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2780.pdf

Torre, E., y Rodríguez, M. (2019). Paternidades a distancia: Malestares de padres separados de sus hijas e hijos tras la deportación. Estudios fronterizos, 20. https://doi.org/10.21670/ref.1902023

Unicef Bolivia. (31 de mayo de 2020). Mamás y papás deben apoyar el aprendizaje de las y los adolescentes en el hogar. https://uni.cf/3Ge3urx

Unicef Perú. (16 de junio de 2021). La mitad de los padres, madres o cuidadores en el Perú sufre de ansiedad, depresión o estrés debido a la pandemia. https://www.unicef.org/peru/comunicados-prensa/mitad-padres-madres-cuidadores-peru-sufre-ansiedad-estres-depresion-pandemia-covid19

Vallejo, M., y Torres, A. (2020). Concepciones docentes sobre la calidad de los procesos de enseñanza y aprendizaje de la educación preescolar. Revista Electrónica Educare, 24(3), 274-293. https://bit.ly/3q8hwFw

Vargas, L. (2017). Formación de profesionales y padres de familia hacia una crianza consciente, amorosa, respetuosa y humanizada. [Tesis de grado, Universidad Piloto De Colombia]. http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/6444