The contribution of digital tools in the development of community tourism in a populated center of the peruvian jungle

Main Article Content

Andrea Milagros Mendoza-Reategui
Mariela Stacy Solano-Lavado
Florisa Graciela Garcia-Chumioque
Miguel Ángel Martin Hermenegildo-Coletti

Abstract

Preferences for tourism have changed over time and with digitization, people have access to important and often decisive information to know places that distinguish them due to their attractive history, cultural essence, and proximity to nature. Living experiences from the place of origin has become a source of tourism promotion, however, the lack of accessibility to digital tools in the communities furthest from the jungle, opens a digital divide. The present study aims to propose strategies for the use of digital tools that contribute to the development of community tourism in a populated center in the department of San Martin in Peru. A study with a mixed, projective, non-experimental approach and an inductive and deductive method was carried out; A questionnaire was applied to 160 people and an interview guide to three experts: the mayor of the town of Maceda, a professional in the tourism industry specialized in the San Martín region and the founder of a travel agency dedicated to community tourism and ecotourism. The results showed that the factors that hinder the development of community tourism is related to the low connectivity and information about the management of the sector, despite the fact that the community is interested in participating in these activities, in turn, the image of the people does not it is the most suitable for receiving tourists; It is evident that the reasons lie in the limited access to the digitization and no support they receive.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mendoza-Reategui, A. M. ., Solano-Lavado, M. S., Garcia-Chumioque, F. G. ., & Hermenegildo-Coletti, M. Ángel M. . (2022). The contribution of digital tools in the development of community tourism in a populated center of the peruvian jungle. INNOVA Reseach Journal, 7(1), 166–183. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n1.2022.1951
Section
Knowledge management
Author Biographies

Andrea Milagros Mendoza-Reategui, Universidad Norbert Wiener, Perú

Andrea Milagros Mendoza Reategui, peruana, licenciada en Administración de Turismo y Hotelería en la Universidad Norbert Wiener; egresada de la carrera administración en turismo y hotelería de la Universidad Norbert Wiener, línea de investigación: Gestión del conocimiento.  Guía en Granja ecológica “La Chacra”.  https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=XdXSSEYAAAAJ

Mariela Stacy Solano-Lavado, Universidad Norbert Wiener, Lima, Perú Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

Mariela Stacy Solano Lavado, peruana, doctora en Turismo, Universidad de San Martin de Porres; docente en Universidad Norbert Wiener y Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Instructora oficial del globalizador Sabre. Facilitadora a nivel nacional del Sistema de Aplicación de Buenas Prácticas del programa para la Mejora de la Calidad de los servicios turísticos en Agencias de Viajes, línea de investigación: Gestión del conocimiento.

https://scholar.google.es/citations?hl=es&user=0Mj9Mp4AAAAJ

Florisa Graciela Garcia-Chumioque, Universidad Norbert Wiener, Lima, Perú. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

Florisa Graciela Garcia Chumioque, peruana, Doctora en Turismo, Universidad de San Martin de Porres, Docente en Universidad Norbert Wiener y Universidad Nacional Mayor de San Marcos, línea de investigación: Gestión del conocimiento.

https://scholar.google.com/citations?hl=es&authuser=1&user=-JM8Ol4AAAAJ

Miguel Ángel Martin Hermenegildo-Coletti, Universidad Norbert Wiener, Lima, Perú. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

Miguel Ángel Hermenegildo Coletti, peruano, bachiller en lingüística por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos; cursando el tercer ciclo de la maestría de Lingüística Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Gerente General en Manofalsa Editores, redactor periodístico, editor y creador de productos editoriales, experto en generación de contenidos editoriales para diversas plataformas, línea de investigación: Gestión del conocimiento.

https://scholar.google.com/citations?hl=es&authuser=1&user=jOHz9PYAAAAJ.

References

Angarita, L. B., Duque, F. J. V. y Prieto, E. T. (2020). Web and mobile applications oriented to nature tourism: A systematic review of the literature. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informacao, (E36), 42-55. https://doi.org/10.17632/HCBCG23836.2

Arboleda, C. A., Arias, C. M., Pérez, E. O., y Correa, P. (2020). Social innovation as a strategy to strengthen community rural tourism. Revista Venezolana de Gerencia, 25(89), 92-104. https://repository.udem.edu.co/handle/11407/6015

Cañero, P. (2018). Impactos del turismo comunitario y sostenibilidad en comunidades rurales de Puerto Plata (República Dominicana). Un análisis de la percepción de los residentes. [Tesis de doctorado de la Universidad de Córdoba, Argentina]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=150341

Calvo, R., Sigalat-Signes, E., Roig-Merino, B. y Buitrago-Vera, J. M. (2020). Voices from the valencian rural interior: Natural resources and development resistance. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (84). https://doi.org/10.21138/bage.2842

Díaz, J., Coba, E., Mocha, A. J. y Mayorga, M. J. (2018). Biocontability in the conservation of natural tourism resources: Case study of Salinas Beach, Ecuador. Espacios, 39(16). http://www.revistaespacios.com/a18v39n16/18391631.html

Fernández, M. A. y De la Cruz, E. (2020). The commodification of the community. Ethical problems of community-based tourism. Recerca, 26(1), 93-110). https://doi.org/10.6035/RECERCA.2021.26.1.5

García, E. (2019). Organización colectiva y vinculación de actividades tradicionales para la diversificación del Turismo Rural Comunitario en San Jerónimo de Purenchécuaro, Mich. [Tesis de licenciatura. Universidad Nacional Autónoma de México, Michoacán]. http://132.248.9.195/ptd2019/noviembre/0798478/Index.html

Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C. V.

Garcés, E. F. M., Campos, D. A. T. y León, C. C. (2020). Use of ICTs for advertising development in tourism in the city of Santo Domingo, Ecuador. Paper presented at the CICIC 2020 - Décima Conferencia Iberoamericana de Complejidad, Informática y Cibernética, Memorias, (2) 182-187. https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85086709926&origin=inward&txGid=5fc94b58235d69b34c13f745d1172d48

Guzmán-Díaz, B. E., Parra-Hernández, R. y Tarapuez-Chamorro, E. (2019). Identity and cultural manifestations of the department of Quindío in the context of the coffee cultural landscape of Colombia. Cuadernos De Turismo, (44), 165-192. https://revistas.um.es/turismo/article/view/404801

Infotur Latam. (3 de enero de 2020). Obtenido de Turismo comunitario: ¿Qué es y cómo se aprovecha en Perú?: https://infoturperu.com.pe/index.php/noticias/tendencias/item/7815-turismo-comunitario-que-es-y-como-se-aprovecha-en-peru

Kontogianni, A., y Alepis, E. (2020). Smart Tourism: State of the art and literature review for the last six years. Array, 6, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.array.2020.100020

La Cámara (17 de noviembre de 2020). Conocer los retos y oportunidades del turismo rural en el Perú. https://lacamara.pe/conoce-los-retos-y-oportunidades-del-turismo-rural-en-el-peru/

Loor, L., Plaza, N. y Medina, Z. (2021). Turismo comunitario en ecuador: Apuntes en tiempos de pandemia. Revista De Ciencias Sociales, 27(1), 1-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28065533022

López, A. M. (2019). Climate change and tourism in cities in the interior of Spain: Impacts on the climatic-tourist aptitude models of León, Granada, and Madrid. Investigaciones Geográficas (Spain), (72), 53-73. https://doi.org/10.14198/INGEO2019.72.03

Madrigal, S., Alfaro, G. G. y Madrigal, F. (2018). Appropriation of social networks in the tourism sector in Morelia, México. Espacios, 39(19). http://www.revistaespacios.com/a18v39n19/18391904.html

Méndes, G. y Teixeira, S. J. (2019). Tourism, heritage and culture in the age of social networks: A case study. #we travel to share. Journal of Tourism and Development (32) 171-194. https://proa.ua.pt/index.php/rtd/issue/view/654

Ministerio de Comercio Exterior y Turismo. (29 de noviembre de 2019). Lineamientos para el desarrollo del Turismo Comunitario en el Perú. https://www.gob.pe/institucion/mincetur/informes-publicaciones/363231-lineamientos-para-el-desarrollo-del-turismo-comunitario-en-el-peru

Pawłowska-Legwand A. (2020). One-way Communication or Co-Creating Tourism Experience Already? Polish Perspective on the Use of ICT by DMOs. e-Review of Tourism Research, 18, pp. 342-362. https://ertr-ojs-tamu.tdl.org/ertr/index.php/ertr/article/view/721

Parra, A. V., Duque, L. G. y Cisneros, L. (2020). Approximation to the study of social production relations in indigenous ecuadorian communities and tourism activity as a dynamizing development element. Universidad y Sociedad, 12(3), 123-128. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S221836202020000300123&script=sci_abstract&tlng=en

Quico, G. (2019). Modelo de gestión turística para el desarrollo del turismo rural comunitario en el distrito de Catahuasi, Yauyos 2019. [Tesis de Licenciatura. Universidad Norbert Wiener]. http://repositorio.uwiener.edu.pe/handle/123456789/3330

Quiñones, M., Tapia, J. y Andrade, D. (2019). La utilidad de las TIC en el turismo comunitario. Polo del Conocimiento, 67-92. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164382

Serra, D., Morais, E. P., y Cunha, C. R. (2020). The importance of digital marketing in hospitality: Case study of hotel turismo São Lázaro. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informacao (E34), 463-475. http://www.risti.xyz/issues/ristie34.pdf

Tapia, K. R. L. y Trujillo, C. A. (2018). Environmental educational model for community tourism of fakcha Llakta community – Ecuador. International Journal of Professional Business Review (3)1, Pages 95 - 110. https://doi.org/10.26668/businessreview/2018.v3i1.38

Tarazona, R., Peris, M. y Devece, C. (2020). The value of cluster association for digital marketing in tourism regional development. Sustainability (Switzerland), 12 (23), art. no. 9887, 1-18. https://doi.org/10.3390/su12239887

Terán, E. A. C. (2019). Diagnóstico de los factores de competitividad para la implementación de un emprendimiento de turismo rural comunitario en el distrito de Chetilla-Cajamarca. [Tesis de Licenciatura. Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima, Perú]. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/15973

Tineo, M. F. (2019). Plan de sostenibilidad para fomentar el desarrollo del turismo de naturaleza en las Lomas del Paraíso de Villa María del Triunfo, 2019. [Tesis de Licenciatura. Universidad Norbert Wiener, Perú]. http://repositorio.uwiener.edu.pe/xmlui/handle/123456789/3552

Travel2Latam. (04 de febrero de 2021). INGUAT desarrolla encuentros virtuales de turismo comunitario. https://es.travel2latam.com/nota/65432-inguat-desarrolla-encuentros-virtuales-de-turismo-comunitario

Ziritt, G., Moreno, Z., y Campechano, E. (2020). Actors network: Collaborative mechanisms for the development of sustainable alternative tourism in times of pandemic. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25 (Extra 8), 321-336. https://doi.org/10.5281/zenodo.4087716