Desarrollo del modelo de negocio canvas en microempresas de las parroquias rurales del Distrito Metropolitano de Quito

Main Article Content

Erika Sofía Escobar Redín
Víctor Marcelo Ramírez Terán
Jesús Francisco González Alonso
Diego José Donoso Vargas

Abstract

Canvas as a business model proposal is an agile and practical methodology for
structuring proposals of value. Its scope of application is broad: from large companies to
microenterprises and middle enterprises. This paper, describes the application of the model
investigated in six microenterprises belonging to two parish councils in Quito: Tababela and
Checa. We worked with a random sample of 479 business clients. The process followed was a
characterization of each parish, identification of the microenterprises, a survey was applied to
the clients and an interview with the owners of the businesses. With these inputs, a situational
diagnosis was made involving the nine modules of the Canvas business model. These results
were taxed to the internal analysis and allowed the preparation of the canvas for each business.
In conclusion, the Canvas business model applied in the six microenterprises will improve their
income, customer service and consolidate them as business initiatives

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Escobar Redín, E. S., Ramírez Terán, V. M., González Alonso, J. F. ., & Donoso Vargas, D. J. (2018). Desarrollo del modelo de negocio canvas en microempresas de las parroquias rurales del Distrito Metropolitano de Quito. INNOVA Reseach Journal, 3(2.1), 46–51. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.1.2018.666
Section
Anticles

References

Baquero, H. et al. (2012). Plan de desarrollo y ordenamiento territorial de la parroquia Tababela 2012-2025. Recuperado de http://www.pichincha.gob.ec/phocadownload/leytransparencia/literal_k/ppot/dmq/ppdot_tababela.pdf.

Bernués Oliván, J. (2015). Análisis de la figura del gestor de eventos a través de un modelo de gestión integral: el modelo Canvas (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperada de http://eprints.ucm.es/37969/1/T37331.pdf.

Castro Oramas, G. (2017). Desarrollo del modelo de negocio Canvas en la panadería Adriano Palta perteneciente a la parroquia Tababela (Trabajo de titulación). Universidad Tecnológica Israel, Quito, Ecuador.

Cevallos Alcívar, J. (2017). Desarrollo del modelo de negocio Canvas en el Ciber Dayana perteneciente a la parroquia Checa (Trabajo de titulación). Universidad Tecnológica Israel, Quito, Ecuador.

Cirugeda, E. (2015). ¿Qué es el modelo Canvas? Recuperado de https://www.rankia.com/blog/autonomos-y-emprendedores/2766918-que-modelo-canvas.

Clark, T., Osterwalder, A. y Pigneur, Y. (2012).Tu modelo de negocio. Barcelona, España: Deusto.

Dourado Silva, D. (2015). Los modelos de negocios de las agencias creativas digitales de Brasil y España: un estudio exploratorio basado en la metodología Business Model Canvas (Tesis doctoral, Universidad Carlos III de Madrid). Recuperada de https://earchivo.uc3m.es/handle/10016/22382.

Flores Barros, A. M. (2017a). Desarrollo del modelo de negocio Canvas en el restaurante Bachita perteneciente a la parroquia Tababela (Trabajo de titulación). Universidad Tecnológica Israel, Quito, Ecuador.

Flores Barros, D. (2017b). Desarrollo del modelo de negocio Canvas en la pesca deportiva El Higuerón perteneciente a la parroquia Tababela (Trabajo de titulación). Universidad Tecnológica Israel, Quito, Ecuador.

Gobierno Autónomo Descentralizado (GAD) Parroquia Rural de Tababela. (2014). Reseña histórica de la parroquia. Recuperado de http://www.tababela.gob.ec/parroquia.html.

Hernández, R., Fernández, C y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). México D.F.: McGRAW-HILL.

IESDE-Instituto de Estudios Superiores en Dirección de Empresas. (2012). El Modelo Canvas de Alexander Osterwalder. Recuperado de http://iesde.blogspot.com/2012/11/el-modelocanvas-de-alexander.html.

López López, F. (2017). Desarrollo del modelo de negocio Canvas en la tienda de productos alimenticios Víveres Ruiz de la parroquia Checa (Trabajo de titulación). Universidad Tecnológica Israel, Quito, Ecuador.

Macías, R., Díaz, M. y García, G. (2015). Cómo crear un modelo de negocio: caso Taxiwoman. Revista Academia y Negocios, 1(2), 105-114. Recuperado de http://www2.udec.cl/~ran/ojs/index.php/ran/article/view/11/63.

Montalvo-Castro, J. (2016). Emprendimientos digitales y diseño de modelos de negocio: investigación aplicada en estudiantes de la carrera de Comunicación. Contratexto, 25, 155-170. Recuperado de https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/656/633.

Osterwalder, A. y Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio: un manual para visionarios, revolucionarios y retadores. Barcelona, España: Deusto.

Osterwalder, O., Pigneur, Y. y Tucci, C.L. (2005). Clarifying Business Models: origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems,16(1), 1-25.

Santandreu Mascarell, C., Canós Darós, L. y Marín Roig, J. R. (2014). Business Model Canvas y redacción del plan de negocio. Universidad Politécnica de Valencia. Recuperado de http://hdl.handle.net/10251/38381.

Toapanta Cupacán, C. (2017). Desarrollo del modelo de negocio Canvas para la Feria de Productos y Servicios de la Asociación Mercado de Checa (ASOMERCHE) (Trabajo de titulación). Universidad Tecnológica Israel, Quito, Ecuador.