Percepción visual y escritura en estudiantes de segundo a cuarto año de E.G.B. del Colegio San José la Salle
Main Article Content
Abstract
The article based its research on establishing the relationship between the visual perception and the writing skill of children from the second, third and fourth year of General Basic Education of the School San José “La Salle” of Quito city in the school year 2016-2017. By considering that the visual perception allows the cortical recognition, resulting from the subjective sensory experiences. Specifically, of the stimulus that enters by the eyes. On the other hand, the writing is a graphic representation that enables the record of human thought and the optimal transmission of data and information to relate to the medium in which the person develops. It is based on the quantitative approach, on a documentary, field, and descriptive research. The theoretical framework is duly supported. The results manifest that a great percentage of children present difficulties in visual perception, basic pre-requisite skill for learning of writing, thus implying the existence of errors in it. It concludes that absence of skills of visual perception, therefore, intervention by teachers is essential, in order to reduce possible writing difficulties for students.
Downloads
Article Details
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Alberich, J., Ferrer, A., & Gómez, D. (s.f). La percepción visual. Universidad Oberta de Catalunya. Cataluña –España.
Casado, V. (2016). El sistema nervioso humano: estructuras y funciones. Lifeder.com.
Espinoza, I. (2003). Problemas de Aprendizaje. Quito: Miraflores.
Fernández, A. & Gairin, J. Didáctica de la escritura. Barcelona: Editorial Humanitas.
García, M. (s.f). Percepción, atención y memoria: Introducción al estudio de la percepción. Madrid –España.
Jurado, F. & Bustamante, G. (1997) Los procesos de la escritura: Hacia la producción interactiva de los sentidos. Bogotá: Magisterio.
Lescano, P. (2013). La percepción visual en el desarrollo de los procesos cognitivos. Ambato –Ecuador.
Merchán, M. (2011). Influencia de la percepción visual en el aprendizaje. Revista de Ciencia, tecnología y salud, volumen 9, pp. 93 -101.
OCDE (s.f). El programa PISA de la OCDE: qué es y para qué sirve. París: OCDE.
Perea, A. & Perea, M. (2014). Desarrollo didáctico de la escritura. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, número 36 -37. Universidad de Sevilla. Sevilla –España: CAUCE.
Rosas, L (2012). Incidencia de la dominancia lateral en la disgrafía motriz. Universidad Central del Ecuador. Quito-Ecuador.
Triones, M. & y Gallardo, J. (s.f). Psicología de la Educación y del Desarrollo en contextos escolares. Educación Psicología pirámide.
Vilatuña, F. & otros. (2012) Sensación y percepción en la construcción del conocimiento. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación. Universidad Politécnica Salesiana Núm. 13 (pp.123-149).