Elementos del discurso del profesor que favorezcan el aprendizaje en las aulas universitarias

Main Article Content

Paulina De los Angeles Morales

Abstract

The communication processes in the university classrooms are of vital importance, the discourse of the teacher, with its didactic doing, favors or not the learning of the adult as a series of codes intervene that are not limited to the linguistic ones, besides the object of study to be decoded This originates the investigation and semiotic analysis of this discourse to describe the elements that intervene there, it is a qualitative research, with a critical socio-paradigm with a Dialectical Hermeneutical method. The results of the research identified the different components that the adult learners face in the communicative processes of the classroom, which served as an input to describe the elements of the teacher's discourse using semiotics as a fundamental instrument of interpretation and decoding of the different codes sociolinguísticos.es a research, with an experiential introspective approach, which is not static represents a fully dynamic and changing ontological reality.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morales, P. D. los A. (2018). Elementos del discurso del profesor que favorezcan el aprendizaje en las aulas universitarias. INNOVA Reseach Journal, 3(2.1), 1–13. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.1.2018.628
Section
Anticles

References

Adam, Félix, (1997). Algunos Enfoques Sobre Andragogía. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Caracas, Venezuela.

Alvarado y García (2008). Características más relevantes del paradigma socio crítico, aplicación en la investigación educativa, UPEL, Caracas.

Arellano Fernando, (1977). Historia de la Lingüística, Bajo el signo del estructuralismo, UCAB, Caracas.

Barrera, M. (2010). Sistematización de experiencias y generación de teorías. Caracas: SYPAL.

Barreras Morales, Marcos (2004). Modelos Epistémicos en investigación. Caracas: SYPAL, 100pp.

Brousseau, G. (1996) Utilidad práctica de los enfoques teóricos para la organización conducción de las actividades didácticas, Argentina FAMAF-UNC.

Gadamer Hermenéutica, (1994). Verdad y método, Madrid, Tomo II, ediciones sígueme Salamanca.

García José David, (2001). Para Una Semiótica De La Intersubjetividad En La Comunicación Profesor-Alumno, Enfoque Greimasiano de la relación didáctica, Universidad De Lima Facultad de Comunicación.

García, W. y Martín, M. (2013) Hermenéutica y pedagogía. La práctica educativa en el discurso sobre la educación, revista Pulso, N°.36, mayo, 55-78.

Greimas; Courtes y otros (1990), Semiótica, Biblioteca románica hispánica. Editorial Gredos, Madrid.

Habermas, J. (1989) Teoría de la Acción Comunicativa: Complementos y Estudios Previos. Madrid: Cátedra. 1989.

Martínez M. (1989) El método hermenéutico-dialéctico en las ciencias de la coducta, Anthropos Venezuela.

Martínez, M. (1997)..El paradigma emergente: hacia una nueva teoría de la racionalidad científica, México: Trillas. Mora, P. (2006) Aproximación a la inteligencia colectiva, Espéculo. Revista de estudios literarios. Universidad Complutense de Madrid, N°.16, noviembre. http://www.ucm.es/info/especulo/numero16/int_cole.html.

Ortiz, JR (1994).Paradigmas de la Investigación Educativa. Revista Educativa y Ciencias Humana. No.3. pp. 151 –164. Universidad Nacional Abierta. Caracas. Venezuela.

Pena, J y Calzadilla, R. (2006) Lo cualitativo del discurso pedagógico en la dialéctica hermenéutica. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, vol. 7, núm. 1, junio, pp. 181-202.

Pena, José y Calzadilla, Ramón, (2006) Lo cualitativo del discurso pedagógico en la dialéctica-hermenéutica. vol.7, SAPIENS, Junio.