Knowledge management for the development of high potentials in Ecuadorian companies
Main Article Content
Abstract
Organizations generate competitive advantage through suitable personnel. The objective of the study is to analyze the impact of knowledge management on the development of high potential profiles in Ecuadorian companies. The analytical-synthetic method is used, the Wonderlic test is applied to identify high potential; and, to characterize knowledge management, the strategies of Ceruti (2019), which proposes four dimensions. The findings reflect that organizations do not have a conducive knowledge management system, information is lost, it does not add value, capabilities are underestimated, which hinders the development of staff potential, therefore, they must focus their management on the use of tools that facilitate the transfer of experience and knowledge.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Alba Herrera, J. A., & Jiménez, O. M. (2021). Estrategias y métodos para la gestión del conocimiento de acuerdo con los requisitos NTC-ISO 30401:2019. SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión, XIII(2), 259–294. https://doi.org/10.15332/24631140.6672
Bermúdez, A., Cuellas, C., & Riascos, S. (2020). Estrategias de aprendizaje organizacional y tecnologías de la información y las comunicaciones para apoyar la gestión de conocimiento en las pymes del Valle del Cauca, Colombia. Revista Escuela de Administración de Negocios, I(89), 69-90. https://doi.org/10.21158/01208160.n89.2020.2818
Cadena, J., Pereira, N., & Pérez, Z. (2019). La innovación y su incidencia en el crecimiento y desarrollo de las empresas del sector alimentos y bebidas del Distrito Metropolitano de Quito (Ecuador) durante el 2017. Revista Espacios, 40(22), 195-204.
Ceruti, M., Williams, A., & Bedford, D. (2019). Translating Knowledge Management Visions into Strategies. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/9781789737639
Chiavenato, I. (2009). Gestión del Talento Humano. Mc Graw Hill Educación .
Echeverri, A., Lozada, N., & Arias, J. (2018). Incidencia de las Prácticas de Gestión del Conocimiento sobre la Creatividad Organizacional. Información Tecnológica, XXIX(1), 71-82. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000100071
Escorcia, J., & Barros, D. (2020). Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales , XXVI(3), 83-97. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33235
Fayyaz, A., Neik Chaudhry, B., & Fiaz, M. (2021). Upholding Knowledge Sharing for Organization Innovation Efficiency in Pakistan. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, XII(1), 1. https://doi.org/10.3390/joitmc7010004
Ferreyra, D. (2021). Sistemas de organización del conocimiento: propuesta de un modelo unificado de definición. Universidad Nacional de la Plata, 11(1), e141. https://doi.org/10.24215/18539912e141
Florez, M. C., & Fernández, O. L. (2021). Comunidades de práctica como plataformas de mejoramiento educativo. Sophia, XVII(1), 1-16. https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.1i.1104
Galvis Lista, E. A., González Zabala, M. P., & Sánchez Torres, J. M. (2017). Estudio exploratorio sobre factores de éxito y barreras para la gestión de conocimiento en organizaciones desarrolladoras de software en Colombia. Artículo de Investigación Científica y Tecnología, XI(21), 48-58. https://doi.org/10.21676/23897848.2114
Gartner Glossary. (2021). High-Potential Employee (HIPO). Gartner
Goleman, D. (2018). La inteligencia emocional en la empresa. Penguin Random House Grupo Editorial
Gómez, D., Pérez de Armas, M., & Curbelo, I. (2005). Gestión del conocimiento y su importancia en las organizaciones. Ingeniería Industrial, XXVI(2), 39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360433559006
Hatum, A., & Marchiori, E. (2021). Gestión de personas en organizaciones Innovadoras: Manual de teoría y práctica profesional. Buenos Aires: Ediciones Granica.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). McGraw Hill Education.
Intagliata, J., Sturman, J., & Kincaid, S. (2022). How to Spot - and Develop - Hight potential talent in your organization. Harvard Business Review Digital Articles, I(I), 1-9. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=157164923&lang=es&site=ehost-live
Kehoe, R., Collings, D., & Cascio, W. (2022). Simply the best? Star performers and high-potential employees: Critical reflections and a path forward for research and practice. Personnel Psychology, LXXVI(2), 585-615. https://doi.org/10.1111/peps.12558
Letchmiah, L., & Thomas, A. (2017). Retention of high-potential employees in a development finance company. SA Journal of Human Resource Management, XV(1), 1-9. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v15i0.924
Lustig, C., Esser, S., & Haider, H. (2021). The interplay between unexpected events and behavior in the development of explicit knowledge in implicit sequence learning. Psychological Research, MCMLXXXVI(7), 2225–2238. https://doi.org/10.1007/s00426-021-01630-2
Martínez Sánchez, A., Vicente-Oliva, S., & Pérez-Pérez, M. (2020). The strategy of human resource flexibility versus absorptive capacity of knowledge: An integrative framework in industrial firms. European Journal of Innovation Management, XXIV(2), 315-337. https://doi.org/10.1108/EJIM-10-2019-0314
Merino, C., González, N., & Plaz, R. (2022). Profesionalizando la gestión del conocimiento. España: AENOR - Asociación Española de Normalización y Certificación. https://latam.casadellibro.com/libro-profesionalizando-la-gestion-del-conocimiento/9788417891664/12981534
Muñoz, F., & Pulido, J. S. (2020). Gestión Del Conocimiento, Factor Crítico De Éxito en El Desempeño Organizacional. Revista Criterio Libre, XVIII(33), 131-149. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2020v18n33.7535
Paredes, M., Velastegui, L., & Jácome, S. (2022). Gestión del conocimiento e innovación como variables generadoras de productividad y competitividad. Journal of Science and Research, VII(1), 543- 570. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8796289
Pérez Montoro, M. (28 de Julio de 2016). Gestión del conocimiento: orígenes y evolución. El profesional de la información, 526-534. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.02
Pinheiro, P., & Alves, R. (2022). Factors Influencing Tacit Knowledge Sharing in Research Groups in Higher Education Institutions. Administrative Sciences, XII(3), 1-15. https://doi.org/10.3390/admsci12030089
Pyrko, I., Dörfler, V., & Eden, C. (2017). Thinking together: What makes Communities of Practice work? Sage Journals, 70(4), 389–409. https://doi.org/10.1177/0018726716661040
Qandah, R., Suifan, T. S., Masadeh, R., & Obeidat, B. (2020). The impact of knowledge management capabilities on innovation in entrepreneurial companies in Jordan. International Journal of Organizational Analysis, XXIX(4), 989-1014. https://doi.org/10.1108/IJOA-06-2020-2246
Raza Malik, A., Singh, P., & Chan, C. (2017). High potential programs and employee outcomes: The roles of organizational trust and employee attributions. Career Development International, XXII(7), 772-796. https://doi.org/10.1108/CDI-06-2017-0095
Real Academia Española. (2022). Real Academia Española. Competencia: https://dle.rae.es/competencia?m=form
Rojas, D. (2020). Modelo de aprendizaje organizacional: integración de las perspectivas de investigación. Revista Lasallista de Investigación, 17(1), 338-357. https://doi.org/10.22507/rli.v17n1a26
Rubio, A. Z., De la O. Burrola, V. G., & Ruiz Corrales, M. (2018). Modelo de gestión del conocimiento apoyado en las tecnologías de información y comunicación. Revista Criterio Libre, XVI(28), 221-236. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2018v16n28.2132
Salazar, F., Pesantez, W., Quinteros, M., & Sánchez, P. (2023). El talento humano y la ventaja competitiva de las organizaciones. Revista de Investigación en Ciencias de la Administración ENFOQUES, 7(26), 170-181. https://www.redalyc.org/journal/6219/621977179005/html/
Shorfuzzman, M., Hossain, S., Nazir, A., Muhammad, G., & Alamri, A. (2019). Harnessing the power of big data analytics in the cloud to support learning analytics in mobile learning environment. Computers in Human Behavior, XCII(1), 578-588. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.07.002
Svalastog, A. L., Allgaier, J., & Gajović, S. (2018). Navigating Knowledge Landscapes in the digital society. Revista Científica General José María Córdova, LIX(5), 274–278. https://doi.org/10.3325/cmj.2018.59.274
Zenger, J., & Folkman, J. (2017). Companies Are Bad at Identifying High-Potential Employees. Harvard Business Review Digital Articles, I(I), 1-5. Harvard Business Review Digital Articles: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=121448068&lang=es&site=ehost-live
Zenger, J., & Folkman, J. (2022). Companies are bad at identifying high potential employees. Harvard Business School Cases, I(1), 1-1004. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=156354038&lang=es&site=ehost-live
Zumba, R. A., Erazo, J. C., Andrade, G. I., & Erazo, C. A. (2021). Gestión del conocimiento y competitividad. Cienciamatria, VII(12), 918-951. https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.454