Knowledge management for the development of high potentials in Ecuadorian companies

Main Article Content

Mónica del Pilar Llanos-Encalada
Samantha Nicole Machuca-Esteves

Abstract

Organizations generate competitive advantage through suitable personnel. The objective of the study is to analyze the impact of knowledge management on the development of high potential profiles in Ecuadorian companies. The analytical-synthetic method is used, the Wonderlic test is applied to identify high potential; and, to characterize knowledge management, the strategies of Ceruti (2019), which proposes four dimensions. The findings reflect that organizations do not have a conducive knowledge management system, information is lost, it does not add value, capabilities are underestimated, which hinders the development of staff potential, therefore, they must focus their management on the use of tools that facilitate the transfer of experience and knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Llanos-Encalada, M. del P., & Machuca-Esteves, S. N. (2025). Knowledge management for the development of high potentials in Ecuadorian companies. INNOVA Reseach Journal, 10(1), 150–172. https://doi.org/10.33890/innova.v10.n1.2025.2672
Section
Business and Innovation

References

Alba Herrera, J. A., & Jiménez, O. M. (2021). Estrategias y métodos para la gestión del conocimiento de acuerdo con los requisitos NTC-ISO 30401:2019. SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión, XIII(2), 259–294. https://doi.org/10.15332/24631140.6672

Bermúdez, A., Cuellas, C., & Riascos, S. (2020). Estrategias de aprendizaje organizacional y tecnologías de la información y las comunicaciones para apoyar la gestión de conocimiento en las pymes del Valle del Cauca, Colombia. Revista Escuela de Administración de Negocios, I(89), 69-90. https://doi.org/10.21158/01208160.n89.2020.2818

Cadena, J., Pereira, N., & Pérez, Z. (2019). La innovación y su incidencia en el crecimiento y desarrollo de las empresas del sector alimentos y bebidas del Distrito Metropolitano de Quito (Ecuador) durante el 2017. Revista Espacios, 40(22), 195-204.

Ceruti, M., Williams, A., & Bedford, D. (2019). Translating Knowledge Management Visions into Strategies. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/9781789737639

Chiavenato, I. (2009). Gestión del Talento Humano. Mc Graw Hill Educación .

Echeverri, A., Lozada, N., & Arias, J. (2018). Incidencia de las Prácticas de Gestión del Conocimiento sobre la Creatividad Organizacional. Información Tecnológica, XXIX(1), 71-82. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000100071

Escorcia, J., & Barros, D. (2020). Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales , XXVI(3), 83-97. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33235

Fayyaz, A., Neik Chaudhry, B., & Fiaz, M. (2021). Upholding Knowledge Sharing for Organization Innovation Efficiency in Pakistan. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, XII(1), 1. https://doi.org/10.3390/joitmc7010004

Ferreyra, D. (2021). Sistemas de organización del conocimiento: propuesta de un modelo unificado de definición. Universidad Nacional de la Plata, 11(1), e141. https://doi.org/10.24215/18539912e141

Florez, M. C., & Fernández, O. L. (2021). Comunidades de práctica como plataformas de mejoramiento educativo. Sophia, XVII(1), 1-16. https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.1i.1104

Galvis Lista, E. A., González Zabala, M. P., & Sánchez Torres, J. M. (2017). Estudio exploratorio sobre factores de éxito y barreras para la gestión de conocimiento en organizaciones desarrolladoras de software en Colombia. Artículo de Investigación Científica y Tecnología, XI(21), 48-58. https://doi.org/10.21676/23897848.2114

Gartner Glossary. (2021). High-Potential Employee (HIPO). Gartner

Goleman, D. (2018). La inteligencia emocional en la empresa. Penguin Random House Grupo Editorial

Gómez, D., Pérez de Armas, M., & Curbelo, I. (2005). Gestión del conocimiento y su importancia en las organizaciones. Ingeniería Industrial, XXVI(2), 39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360433559006

Hatum, A., & Marchiori, E. (2021). Gestión de personas en organizaciones Innovadoras: Manual de teoría y práctica profesional. Buenos Aires: Ediciones Granica.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). McGraw Hill Education.

Intagliata, J., Sturman, J., & Kincaid, S. (2022). How to Spot - and Develop - Hight potential talent in your organization. Harvard Business Review Digital Articles, I(I), 1-9. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=157164923&lang=es&site=ehost-live

Kehoe, R., Collings, D., & Cascio, W. (2022). Simply the best? Star performers and high-potential employees: Critical reflections and a path forward for research and practice. Personnel Psychology, LXXVI(2), 585-615. https://doi.org/10.1111/peps.12558

Letchmiah, L., & Thomas, A. (2017). Retention of high-potential employees in a development finance company. SA Journal of Human Resource Management, XV(1), 1-9. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v15i0.924

Lustig, C., Esser, S., & Haider, H. (2021). The interplay between unexpected events and behavior in the development of explicit knowledge in implicit sequence learning. Psychological Research, MCMLXXXVI(7), 2225–2238. https://doi.org/10.1007/s00426-021-01630-2

Martínez Sánchez, A., Vicente-Oliva, S., & Pérez-Pérez, M. (2020). The strategy of human resource flexibility versus absorptive capacity of knowledge: An integrative framework in industrial firms. European Journal of Innovation Management, XXIV(2), 315-337. https://doi.org/10.1108/EJIM-10-2019-0314

Merino, C., González, N., & Plaz, R. (2022). Profesionalizando la gestión del conocimiento. España: AENOR - Asociación Española de Normalización y Certificación. https://latam.casadellibro.com/libro-profesionalizando-la-gestion-del-conocimiento/9788417891664/12981534

Muñoz, F., & Pulido, J. S. (2020). Gestión Del Conocimiento, Factor Crítico De Éxito en El Desempeño Organizacional. Revista Criterio Libre, XVIII(33), 131-149. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2020v18n33.7535

Paredes, M., Velastegui, L., & Jácome, S. (2022). Gestión del conocimiento e innovación como variables generadoras de productividad y competitividad. Journal of Science and Research, VII(1), 543- 570. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8796289

Pérez Montoro, M. (28 de Julio de 2016). Gestión del conocimiento: orígenes y evolución. El profesional de la información, 526-534. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.02

Pinheiro, P., & Alves, R. (2022). Factors Influencing Tacit Knowledge Sharing in Research Groups in Higher Education Institutions. Administrative Sciences, XII(3), 1-15. https://doi.org/10.3390/admsci12030089

Pyrko, I., Dörfler, V., & Eden, C. (2017). Thinking together: What makes Communities of Practice work? Sage Journals, 70(4), 389–409. https://doi.org/10.1177/0018726716661040

Qandah, R., Suifan, T. S., Masadeh, R., & Obeidat, B. (2020). The impact of knowledge management capabilities on innovation in entrepreneurial companies in Jordan. International Journal of Organizational Analysis, XXIX(4), 989-1014. https://doi.org/10.1108/IJOA-06-2020-2246

Raza Malik, A., Singh, P., & Chan, C. (2017). High potential programs and employee outcomes: The roles of organizational trust and employee attributions. Career Development International, XXII(7), 772-796. https://doi.org/10.1108/CDI-06-2017-0095

Real Academia Española. (2022). Real Academia Española. Competencia: https://dle.rae.es/competencia?m=form

Rojas, D. (2020). Modelo de aprendizaje organizacional: integración de las perspectivas de investigación. Revista Lasallista de Investigación, 17(1), 338-357. https://doi.org/10.22507/rli.v17n1a26

Rubio, A. Z., De la O. Burrola, V. G., & Ruiz Corrales, M. (2018). Modelo de gestión del conocimiento apoyado en las tecnologías de información y comunicación. Revista Criterio Libre, XVI(28), 221-236. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2018v16n28.2132

Salazar, F., Pesantez, W., Quinteros, M., & Sánchez, P. (2023). El talento humano y la ventaja competitiva de las organizaciones. Revista de Investigación en Ciencias de la Administración ENFOQUES, 7(26), 170-181. https://www.redalyc.org/journal/6219/621977179005/html/

Shorfuzzman, M., Hossain, S., Nazir, A., Muhammad, G., & Alamri, A. (2019). Harnessing the power of big data analytics in the cloud to support learning analytics in mobile learning environment. Computers in Human Behavior, XCII(1), 578-588. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.07.002

Svalastog, A. L., Allgaier, J., & Gajović, S. (2018). Navigating Knowledge Landscapes in the digital society. Revista Científica General José María Córdova, LIX(5), 274–278. https://doi.org/10.3325/cmj.2018.59.274

Zenger, J., & Folkman, J. (2017). Companies Are Bad at Identifying High-Potential Employees. Harvard Business Review Digital Articles, I(I), 1-5. Harvard Business Review Digital Articles: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=121448068&lang=es&site=ehost-live

Zenger, J., & Folkman, J. (2022). Companies are bad at identifying high potential employees. Harvard Business School Cases, I(1), 1-1004. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=156354038&lang=es&site=ehost-live

Zumba, R. A., Erazo, J. C., Andrade, G. I., & Erazo, C. A. (2021). Gestión del conocimiento y competitividad. Cienciamatria, VII(12), 918-951. https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.454