Aplicaciones de la teoría de juegos en el proceso de gestión estratégica
Main Article Content
Abstract
El propósito de esta investigación es establecer las diferentes aplicaciones de la teoría de juegos en la administración estratégica en general; para lo cual se realiza una revisión bibliográfica que nos ayuda a establecer las diferentes maneras en que la teoría de juegos se ha aplicado en la administración estratégica de las organizaciones tanto públicas como privadas. Se establece que el actual nivel de competitividad de los mercados provocan guerras de precios en los que las empresas se ven involucradas y esta guerra de precios tiene como consecuencias pérdidas para todas las empresas involucradas, pero la reducción de aprecios es una estrategia que dependiendo del mercado y como se la aplique puede generar ganancias en algunos competidores.
Downloads
Article Details
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Abreu Pederzini, G. D., & Abreu Pederzini, G. D. (2016). Strategic management cultures: historical connections with science. Journal of Management History, 22(2), 214-235.
Bagwell, K., & Wolinsky, A. (2002). Game theory and industrial organization. Handbook of Game Theory with Economic Applications, 3, 1851-1895.
Bao, G. (2015). What theories are needed for strategic management?. Nankai Business Review International, 6(4), 433-454.
Bresnahan, T. F., & Reiss, P. C. (1991). Empirical models of discrete games. Journal of Econometrics, 48(1), 57-81.
Ginevičius, R., & Krivka, A. (2008). Application of game theory for duopoly market analysis. Journal of Business Economics and Management, (3), 207-217.
Lahkar, R. (2012). Evolutionary game theory: an exposition. Indian Growth and Development Review, 5(2), 203-213.
Madani, K. (2010). Game theory and water resources. Journal of Hydrology, 381(3), 225-238.
Moore, S. (1995). Making sense of strategic management: towards a constructive guide. Management Decision, 33(1), 19-23.
Ogot, M. (2011). Game Theory in Strategic Management. Unpublished Journal.
Osborne, M. J. (2004). An introduction to game theory (Vol. 3, No. 3). New York: Oxford University Press.
Poister, T. H. (2010). The future of strategic planning in the public sector: Linking strategic management and performance. Public Administration Review, 70(s1), s246-s254.
Roth, A. E. (2002). The economist as engineer: Game theory, experimentation, and computation as tools for design economics. Econometrica, 70(4), 1341-1378.
Tan, L., & Ding, J. (2015). The frontier and evolution of the strategic management theory: A scientometric analysis of Strategic Management Journal, 2001-2012. Nankai Business Review International, 6(1), 20-41.
Turocy, T. L., & von Stengel, B. (2001). Game Theory*: Draft prepared for the Enciclopedia of Information Systems. Dept. Math., London School Econ., London, UK, Tech. Rep. LSE-CDAM-2001-09.