The importance of soft skills in the workplace: a review of academic literature

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Youseline Garavito-Hernández
Adan Ferney Villamizar-Mancilla
Luz Piedad Castañeda-Villamizar

Abstract

Soft skills are essential both individual successes in the workplace and the effectiveness of business processes. Organizations are looking for human talent that owns interpersonal, cognitive, and emotional leadership competencies. Therefore, the purpose of this research is to understand the importance of these skills in organizational environments and to open new avenues of research to strengthen studies on human talent management. For this purpose, a qualitative-descriptive documentary review method was used. The results show that assertive communication has an outstanding relevance in the workplace, above leadership, and teamwork. In conclusion, it is emphasized that these skills not only improve performance in daily activities but are also essential for people to integrate effectively in dynamic and demanding work environments. As a future line of research, it is proposed to confirm the level of assertiveness in university students to identify deficiencies in the assertive communication process and to develop strategies to strengthen the teaching of this skill.

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Garavito-Hernández, Y., Villamizar-Mancilla , A. F., & Castañeda-Villamizar, L. P. (2024). The importance of soft skills in the workplace: a review of academic literature. INNOVA Reseach Journal, 9(3), 1–24. https://doi.org/10.33890/innova.v9.n3.2024.2531 (Original work published September 10, 2024)
Section
Education
Author Biographies

Youseline Garavito-Hernández, Universidad de Investigación y Desarrollo, Bucaramanga, Colombia

Youseline Garavito Hernández, colombiana, doctora en Administración y Dirección de Empresas de la Universidad Complutense de Madrid, docente investigadora de la Universidad de Investigación y Desarrollo, línea de investigación educación. https://scholar.google.com/citations?user=gfLJQ6YAAAAJ&hl=es&oi=ao

Adan Ferney Villamizar-Mancilla , Universidad de Investigación y Desarrollo, Bucaramanga, Colombia

Adán Ferney Villamizar Mancilla, colombiana, magister en Administración de la Universidad de Investigación y Desarrollo, docente Universidad de Investigación y Desarrollo, línea de investigación educación. Estudiante recién graduado de la Maestría en Administración. Este artículo forma parte de los objetivos establecidos en el proyecto de grado de la maestría. 

Luz Piedad Castañeda-Villamizar, Universidad de Investigación y Desarrollo, Bucaramanga, Colombia

Luz Piedad Castañeda Villamizar, colombiana, magister en Administración de la Universidad de Investigación y Desarrollo, docente Universidad de Investigación y Desarrollo, línea de investigación educación. Estudiante recién graduado de la Maestría en Administración. Este artículo forma parte de los objetivos establecidos en el proyecto de grado de la maestría. La docente Youseline Garavito Hernández fue su directora de tesis.

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