Flipped classroom, an active methodology for the development of speaking skills of English as a foreign language

Main Article Content

Tania Maribel Lalvay-Llivigañay
Johanna Karina González-Cabrera

Abstract

The purpose of the research was to demonstrate the relevance of the use of the flipped classroom methodology (Flipped Classroom) in the development of the macro skills of speaking in English of the students of the seventh grade of Basic of Sor Teresa Valsé School, located in Cuenca city, Azuay Province, during the 2023-2024 school year. To achieve the goal, quantitative field research was carried out. The study group was 34 Ecuadorian students. The data collection technique was through testing (pre and posttest). The instrument used was a test validated by the Cambridge Institute. Between the pre and posttest, the flipped class methodology was used. To analyze the data collected by the test, the Jamovi program was used. The results showed that a low level is seen in the pretest that rises in the posttest. Furthermore, the biserial correlation of ranks is expressed, which is equal to unity, from which it follows that the difference between the pretest and the posttest is large. In summary, it was demonstrated that the Flipped Classroom method has been effective in developing English speaking skills in students since it has had a favorable effect on the level of oral linguistic production of students as well as on vocabulary and grammar, interaction and pronunciation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lalvay-Llivigañay, T. M., & González-Cabrera, J. K. (2024). Flipped classroom, an active methodology for the development of speaking skills of English as a foreign language. INNOVA Reseach Journal, 9(2), 23–39. https://doi.org/10.33890/innova.v9.n2.2024.2470
Section
Education
Author Biographies

Tania Maribel Lalvay-Llivigañay, Unidad Educativa Fiscomisional Sor Teresa Valsé, Cuenca, Ecuador.

Tania Maribel Lalvay Llivigañay, ecuatoriana, Licenciada en Ciencias de la Educación Mención Lengua y Literatura Inglesa, título obtenido en la Universidad de Cuenca, labora como docente de inglés en la Unidad Educativa Fiscomisional Sor Teresa Valsé.

Johanna Karina González-Cabrera, Universidad Politécnica Salesiana, Cuenca, Ecuador

Johanna Karina González Cabrera, Ecuatoriana, Licenciada en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa, título obtenido en la Universidad de Cuenca. Magister en Innovación en Educación, título obtenido en la Universidad Politécnica Salesiana. Docente de Inglés como Lengua Extranjera en la Unidad Educativa Luis Monsalve Pozo de la ciudad de Cuenca, Ecuador. Docente del módulo de Tecnologías Educativas para la innovación de la maestría en Innovación en Educación de la Universidad Politécnica Salesiana, sede Cuenca.

References

Aguayo, M., Bravo, M., Nocetti, A., Concha, L. y Aburto, R. (2018). Perspectiva estudiantil del modelo pedagógico flipped classroom o aula invertida en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Revista Educación, 431, 97-112. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.31529

Arévalo, M. (2023). El aula invertida en la enseñanza-aprendizaje del inglés en la educación primaria. RUNAE (8), 1-23. https://bit.ly/3RuCI5g

Balseca, A. (2018). Metodología del Aula Invertida (Flipped Classroom) en la Producción del Conocimiento. Ambato: Universidad Técnica de Ambato. http://bit.ly/3RNEhfU

Bin-Hady, W. y Hazaea, A. (2022). EFL students´ achievement and attitudes towards flipped pronunciation class: correlational study. PSU Research Review, 6(3), 175-189. https://doi.org/10.1108/PRR-09-2020-0029

Busso, N. y Rivarola, M. (2020). Aula invertida: un desafío para la enseñanza de inglés comunicacional. Virtualidad, Educación y Ciencia, 11(20), 192-201. https://bit.ly/4alDSbI

Cabrera, S., Rojas, E., López, O. y Montenegro, D. (2021). El aula invertida en el aprendizaje de los estudiantes: revisión sistemática. EDUTEC Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 152-168. https://bit.ly/3NAnF8M

Cambridge University y Assessment. (2023). B1 Preliminary. Formato de examen. https://bit.ly/479vJV9

Cambridge University Press y Assessment. (2023). Cambridge English Qualifications A2 Flyers. https://bit.ly/4apWh7f

Cantuña, A. y Cañar, C. (2020). Revisión sistemática del aula invertida en el Ecuador: aproximación al estado del arte. Estudios Pedagógicos, 46(3), 45-58. http://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300045

Cedeño-Escobar, M. y Vigueras-Moreno, J. (2020). Aula invertida una estrategia motivadora de enseñanza para estudiantes de educación general básica. Dom. Cien., 6(3), 878-897. http://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1323

Chaves, M. (2021). Los diseños cuasiexperimentales en la investigación clínica. Su utilidad y limitaciones para la inferencia causal en la práctica clínica. Barcelona (España): Universidad Autónoma de Barcelona. https://bit.ly/10803/674481

Cortés, A. (2018). Prácticas innovadoras de integración educativa de TIC. Barcelona (España): Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/5/acr1de1.pdf?sequence

Córtes, L. (2019). El Aula Invertida como Herramienta TIC´S para el Aprendizaje de la Asignatura de Sistemas en el Grado Primero (1°) en el Colegio San Nicolás del Espinal Tolima. Cundimarca: Universidad Piloto de Colombia. http://repository.unipiloto.edu.co/bitstream/handle/

Domínguez, D. (2019). Bajo rendimiento en el aprendizaje del idioma inglés en estudiantes del 4to y 5to de secundaria del Colegio Santa María de Surco, debido al poco uso de estrategias que complementen la enseñanza tradicional del idioma. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola. https://bit.ly/3vepxh6

Domínguez, M., Aguirre, C. y Rivarola, M. (2020). El aula invertida: un desafío para la enseñanza de inglés comunicacional en el nivel superior. Virtualidad, Educación y Ciencia, 20(1), 192-201. https://revistas.unc.edu.ar

Education First. (2022). EF English Proficiency Index a Ranking of 111 Countries and Regions by English Skills. Quito: EF Education First. https://bit.ly/4762Itl

Estupiñan, V. (2020). Perspectiva sobre la enseñanza de inglés. Esmeraldas: Pontificia Universidad Católica del Ecuador. https://bit.ly/3veX2jj

Fidalgo, Á., Sein-Echaluce, M. y García, F. (2020). Aula Invertida: una visión conceptual. Zenodo, 1-17. http://doi.org/10.5281/zenodo.3698328

García, F. (2018). Propuesta didáctica para el fortalecimiento de la competencia comunicativa en inglés mediante el método activo Flipped Learning en los estudiantes de grado sexto y séptimo del Colegio Bilingüe Montessori, Cali. Santiago de Cali: Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD. https://bit.ly/48ptXQD

Guamán-Sigüenza, M. y Ávila-Mediavilla. (2021). Aula invertida como estrategia metodológica activa. Revista Arbitrada Interdisciplinaria koinonia, VI(1), 747-762. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1341

Guerrero, A. (2022). Estrategias de aprendizaje de vocabulario en inglés utilizadas por las estudiantes de tercer grado de secundaria de un colegio público de Piura. Piura: Universidad de Piura. https://bit.ly/3NA5Si8

Hernández, C. y Carpio, N. (2019). Metodología de la Investigación: Introducción a los tipos de muestreo. ALERTA, 2(1). https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535

Heymo, M. y Danna, A. (2019). Interacción y tareas de aprendizaje en ESP (Inglés para propósitos específicos. Educere, 23(76), 677-686. https://www.redalyc.org/journal/356/35660459002/html/

Jurmey, P. y Lham, T. (2019). Running head: Flipped Classroom. ResearchGate, 1-11. www.researchgate.net/publication/332027024

Martínez, M. (2019). Aplicación del modelo pedagógico clase invertida (Flipped Classroom) para la mejora del aprendizaje en la competencia gramatical del idioma inglés en los estudiantes del programa Working Adult. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://bit.ly/41xwTIX

Martínez-Salas, M. (2019). El modelo pedagógico de clase invertida para mejorar el aprendizaje del idioma inglés. Investigación Valdizana, 13(4), 204-213. https://doi.org/10.33554/riv.13.4.486

Ministerio de Educación. (2014). Acuerdo N° 0052-14. Quito: Despacho Ministerial. https://bit.ly/4alFEJU

Ministerio de Educación. (2016). Los Niveles de Educación Obligatoria. Quito: Ministerio de Educación. https://bit.ly/3Tz3pZ5

Moreno, V. (2020). La importancia de la enseñanza del idioma inglés en la etapa escolar. Alétheia, 8(1), 41-52. https://doi.org/10.33539/aletheia.2020.n8.2422

Ortega, D. y Auccahuallpa, R. (2018). La Educación Ecuatoriana en Inglés: Nivel de Dominio y Competencias Lingüísticas de los Estudiantes Rurales. Revista Scientific, 2(6), 52-73. https://bit.ly/477wxJZ

Peña, V. (2019). Enseñanza del inglés como lengua extranjera y desarrollo de competencias lingüísticas. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar. https://bit.ly/3ts68c5

Pico-Poma, J. y Vaca-Cárdenas, L. (2023). Flipped classroom en procesos de enseñanza-aprendizaje en carreras de ingeniería: Revisión Sistemática. Episteme Koinonia, VI(12), 61-102. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2524

Rivas-Natareno, V. (2020). El aula invertida una estrategia educativa en el modelo híbrido. Revista guatemalteca de Educación Superior, 3(2), 136-145. https://doi.org/10.46954/revistages.v3i2.39

Soto, J. y Méndez, P. (2021). Aula invertida para fortalecer la competencia intercultural de estudiantes de inglés. Panorama, 15(29), 1-19. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i29.1706