Co-evaluation and learning in the students of the Educational Institution Zegel Ipae, Lima 2023. Evaluation of an experience
Main Article Content
Abstract
The research had the objective of identifying the effects of implementing the peer evaluation among students of the Zegel Ipae educational institution as an evaluation tool, 2023. The methodology was quantitative, quasi-experimental and explanatory design. The unit of analysis was two groups of students from different courses where a total of 41 participated in each group: G1 (27) and G2 (14). Being quasi-experimental, an innovative peer-assessment instrument was implemented in both courses and then a survey was applied to collect information. Unlike other courses in which the peer assessment is not applied, the results regarding the Study Activities determined that more than 85% of students considered that the peer assessment achieved a better distribution of tasks, increased participation and attendance at meetings. scheduled and more and better information was sought, raising the quality of homework and/or exams. Regarding the Difficulties, more than 74% indicated that, despite being the first time that they applied the peer evaluation, they managed to overcome the initial fear, minimizing the problems of lack of participation, attendance at meetings and non-compliance with tasks. Regarding Satisfaction, more than 71% indicated that they worked better, delved deeper into academic subjects, increased their responsibility due to pressure from their own peers, made better decisions, and learned to apply control and follow-up among themselves. The research showed that the implemented peer-assessment instrument generated great benefits and improved the teaching and learning process in students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Álvarez Valdivia, I. (2008). La coevaluación como alternativa para mejorar la calidad del aprendizaje de los estudiantes universitarios: valoración de una experiencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 127-140. https://www.redalyc.org/pdf/274/27418813008.pdf
Atarés Huerta, L., Llorens Molina, J. A., y Marín García, J. A. (2021). La evaluación por pares en Educación Superior. Educación química, 32(1), 111-121. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2021.1.75905
Boillos, M. (2021). Incidencia de la revisión por pares en la construcción de textos académicos a nivel universitario. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 37(3). https://doi.org/10.1590/1678-460X202153017
Buitrago Ortiz, A. M., Camargo Uribe, Á., y Rincón Camacho, L. J. (2022). Impacto del uso de rúbricas de autoevaluación y coevaluación sobre el desempeño escritural de docentes en formación. Folios, (55), 117-136. https://doi.org/10.17227/folios.55-14163
Cano García, E., Pons-Seguí, L., y Fernández-Ferrer, M. (2022). Efectos de los tipos de feedback entre iguales en los trabajos escritos. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 26(1), 127-148.
Cañadas, L. (2022). Procesos de Auto-evaluación y Co-evaluación en Educación Física. Una Revisión Sistemática. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 15(1), 161-176. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.009
Chang, H. (2023). Scaffolding online peer critiquing to develop students’ epistemic criteria of data visualization. Computers & Education, 203. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104863
Chaviano, O., Baldomir, M., Coca, O., y Gutiérrez, A. (2016). La evaluación del aprendizaje: nuevas tendencias y retos para el profesor. EDUMECENTRO, 8(4), 191-205. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000700014&lng=es&tlng=es
Correa, D., Carrio, A., & Forestello, A. (2022). FiloBlenDret: An innovative and collaborative learning methodology in Philosophy of Law. Revista de Educación e Derecho, (25). https://doi.org/10.1344/REYD2022.25.39378
Duan, T., y Wu, B. (2023). Paradigma de autoevaluación de estudiantes en MOOC: El caso de la educación superior en China. Comunicar, 75, 115-128. https://doi.org/10.3916/C75-2023-09
Filgueira, C., y Gherab, K. (2020). Aprendizaje en trabajo colaborativo: la coevaluación a través de la revisión colaborativa. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 8(3), 135–141. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2702
Fraile, J., Ruiz, P., Zamorano, D., y Orgaz, D. (2021). Evaluación formativa, autorregulación, feedback y herramientas digitales: Uso de Socrative en educación superior. Retos, 42, 724-734. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87067
García, A., Gil, M., Álvarez, I., y Casares, M. (2020). Evaluación entre iguales en entornos de educación superior online mediante el taller de Moodle. Estudio de caso. Formación universitaria, 13(2), 119-126. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000200119
Gómez, M., y Quesada, V. (2020). Análisis de las calificaciones compartidas en la modalidad participativa de la evaluación colaborativa entre docente y estudiantes. RELIEVE, 26(1), http://doi.org/10.7203/relieve.26.1.16567
Gros, B., y Cano, E. (2021). Procesos de feedback para fomentar la autorregulación con soporte tecnológico en la educación superior: Revisión sistemática. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 107-125. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28886
Kambourova, M., González, E., y Grisales, L. (2021). La autoevaluación del estudiante universitario: revisión de la literatura. Teoría de la Educación; Revista Interuniversitaria, 33(2), 217-264. https://doi.org/10.14201/teri.23672
López, V., y Pérez, A. (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. Universidad de León, Secretariado de Publicaciones. https://buleria.unileon.es/handle/10612/5999?show=full
Maureira, O., Vásquez, M., Garrido, F., y Olivares, M. (2020). Evaluación y coevaluación de aprendizajes en blended learning en educación superior. Alteridad. Revista de Educación, 15(2), 190-203. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.04
Mola, M., González, M., y Sánchez, N. (2021). Estudio de la evaluación formativa en la disciplina Teoría y Práctica de la
Educación Física. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), 828-837. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522021000300828&lng=es&tlng=es
Molina, M., Pascual, C. y López, V. (2020). El rendimiento académico y la evaluación formativa y compartida en formación del profesorado. Alteridad, 15(2), 204-215. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.05
Moreno, T. (2021). Cambiar la evaluación: Un imperativo en tiempos de incertidumbre. ALTERIDAD. Revista de Educación, 16(2), 223-234. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.05
Muñoz, D., y Araya, D. (2020). La descentralización de la práctica evaluativa orientada al autoaprendizaje del estudiante. Educação E Pesquisa, 46. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046219544
Ochoa, L., y Moya, C. (2019). La evaluación docente universitaria: retos y posibilidades. Folios, 49, 41-60. http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n49/0123-4870-folios-49-41.pdf
Pascual, C., Molina, M., López, V., & Hortigüela, D. (2022). Student participation in the preparation on the theoretical examination: analysis of results. Revista Complutense de Educación, 34(2), 379-388. https://doi.org/10.5209/rced.79327
Segura, M., y Quiros, M. (2019). Desde el Diseño Universal para el Aprendizaje: el estudiantado al aprender se evalúa y al evaluarle aprende. Revista Educación, 43(1), 734-754. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28449
Souto, R., Jiménez, F., y Navarro, V. (2020). La percepción de los estudiantes sobre los sistemas de evaluación formativa aplicados en la Educación Superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 11–39. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.001
Torregrosa, A., Albarracín, L., & Deulofeu, J. (2021). Orientation and Peer Assessment: Two key aspects for the evolution of the problem-solving process. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 35(69). https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a05
Torres, M. (2021). Evaluación entre pares estudiantes con base en casos clínicos y dentro de un ambiente virtual. Investigación en Educación Médica, 10(37), 9-17. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.37.20257
Torres, M., Lara, A., Yépez, D., y Heredia, E. (2021). Proceso de coevaluación docente en educación superior. Atenea (Concepción), (523), 347-363. https://dx.doi.org/10.29393/atat523-425mttc40425
Vázquez, A., Espinosa, A., Llano, L., González, Y., Iglesias, A., y García, D. (2021). Instrumento para la evaluación de la educación en el trabajo de la asignatura Atención Integral a la Población. MediSur, 19(5), 827-834. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2021000500827&lng=es&tlng=es
Zegel Ipae (2022). Laboratorio de Integración I: Procesos Administrativos Básicos. [Sílabo]. Ciclo II. Carrera de Administración de Empresas. https://www.zegelipae.edu.pe/carreras/administracion-de-empresas
Zegel Ipae (2023). Laboratorio de Integración III: Plan de Operaciones y Procesos. [Sílabo]. Ciclo IV. Carrera de Administración de Negocios. https://www.zegelipae.edu.pe/carreras/administracion-de-negocios