Research seedbeds as a formative research strategy in South American Universities: a systematic review
Main Article Content
Abstract
Currently, formative research has become a necessity that every university must meet in order to offer society competent professionals in the field of their specialty and research, capable of contributing to the solution of different problems. In this sense, the objective is to analyze the scientific studies that exist on research seedbeds in South American universities, in order to focus attention on their operation and impact on the research skills of undergraduate students; from a systematic review of empirical articles, with its own methodology, published in Scopus, Web of Science, Scielo, Google academic, RIED, Eric databases. After identifying the 234 general studies that met the initial inclusion criteria, those that had among their object of study the research seedbeds in South American universities, within the framework of formative research, were selected; from them the final analysis sample was derived, composed of 12 studies that addressed this topic in a central way. Among the main results is the scarcity of publications on research seedbeds as such, but in order to achieve the objectives of the study, the search was expanded as formative research in South American universities, deepening its analysis in the strategy of research seedbeds. In all the scientific production found, the importance that they have to manage and develop research competencies in university students is highlighted, leaving in evidence the need for their implementation in universities.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Alfaro-Mendives, K. L., y Estrada-Cuzcano, A. (2019). Programa “Semilleros en aula” en el desarrollo de destrezas investigativas de los estudiantes de Bibliotecología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Interamericana de Bibliotecología, 42(3), 235–250. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n3a04
Araujo Alonso, M. A. (2011). Las revisiones sistemáticas (I). Medwave, 11(11), 1-9. http://doi.org/10.5867/medwave.2011.11.5220
Asis López, M. E., Monzón Briceño, E., y Hernández Medina, E. (2022). Investigación formativa para la enseñanza y aprendizaje en las universidades. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 675-691. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2676/html
Bravo Toledo, R. (2021). La declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Declaración PRISMA 2020, 1-22. https://bit.ly/3LmbQm0
Campos Olazabal, P. J. (2020). La importancia de la investigación formativa como estrategia de aprendizaje. Educare Et Comunicare: Revista Científica de la Facultad de Humanidades, 8(1), 88–94. https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.397
Cantú Munguía, I. A., Medina Lozano, A., y Martínez Marín, F. A. (2019). Semillero de investigación: Estrategia educativa para promover la innovación tecnológica. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.505
Castro-Rodríguez, Y. A. (2022). Prácticas y retos de una Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología como semillero de investigación. Revista Cubana de Estomatología, 59(1). https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3623
Castro-Rodríguez, Y., y Pares-Ballasco, J. G. (2022). Actividades académicas, investigativas y de difusión de las Sociedades Científicas de Estudiantes de Odontología en el Perú. Odontología Sanmarquina, 25(2), e22689. https://doi.org/10.15381/os.v25i2.22689
Colán-Hernández, B. A. (2020). La investigación formativa en el contexto de la universidad peruana. CIENCIAMATRIA, 6(11), 183-192. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.354
Congreso de la República. (2014). Ley Universitaria. Ministerio de Educación, 1(69), 5-24. https://bit.ly/3H485Pw
Criado Dávila, Y. V., Sánchez García, T. C., e Inga Arias, M. A. (2020). Los semilleros de investigación como elemento de desarrollo de la cultura investigativa universitaria. Revista Conrado, 16(S 1), 67-73. https://bit.ly/3V030NR
Dilas-Jiménez, J. O., Ascurra-Toro, D., y Mendoza-Pumapillo, J. E. (2020). Semilleros de Investigación: Una estrategia de soporte a la investigación formativa y la formación para la investigación en universidades peruanas. Llamkasun, 1(2), 69-76. https://doi.org/10.47797/llamkasun.v1i2.15
Espinoza Freire, E. E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado, 16(74), 45-53. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1332
Gallardo Cerón, B. N. (2014). Sentidos y perspectivas sobre semilleros de investigación colombianos, hacia la lectura de una experiencia latinoamericana [Tesis de doctorado, Universidad de Manizales, Colombia]. https://bit.ly/40FwHVK
Gonzales, J. (2008). Semilleros de Investigacion: una estrategia formativa. Psychología. Avances de la disciplina, 2(2), 185-190. https://www.redalyc.org/pdf/2972/297225162006.pdf
González Serrano, A., y Villalba Cuéllar, J. C. (2017). La importancia de los semilleros de investigación. Prolegómenos, 20(39), 9-10. https://doi.org/10.18359/prole.2719
Lizarzaburu, L., Campos, B., y Campos, W. (2019). Sistema de Investigación Formativa de la Universidad San Pedro: percepción docente. Revista de Investigación Estadística, 2(1), 20–33. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/REDIES/article/view/2820
Medina Coronado, D. (2019). El rol de las universidades peruanas frente a la investigación y el desarrollo tecnológico. Propósitos y Representaciones, 6(2), 703. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.244
Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 11(3), 184-186. https://doi.org/10.4067/s0719-01072018000300184
Nakandakari, M. (2019). Apreciación estudiantil de la investigación médica en pregrado. Estudio multicéntrico en 19 universidades. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 19(4), 74–83. https://doi.org/10.25176/rfmh.v19i4.2337
Numa-Sanjuan, N., y Márquez Delgado, R. A. (2019). Los Semilleros como espacios de investigación para el investigador novel. Propósitos y Representaciones, 7(1), 230-248. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.289
Pepper-Loza, K. F., & Terán-Vega, J. D. (2019). The student research hotbed, as a strategy for training of researchers. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(2), 263–278. https://doi.org/10.18004/riics.2019.diciembre.263-278
Rondón-Jara, E. (2020). Is it necessary to use the prisma statement in health sciences? Revista Cubana de Enfermería, 36(4), 1-3. https://bit.ly/40OfARW
Rojas Zúñiga, S. A., Barrientos López, P. E., Valle Castillo, S. M., y Chanamé Chira, R. (2021). Desarrollo de habilidades investigativas en el contexto educativo. Revista Científica Paian, 12(1), 32-42. https://doi.org/10.26495/rcp.v12i1.1658
Turpo-Gebera, O., Quispe, P. M., Paz, L. C., y Gonzales-Miñán, M. (2020). La investigación formativa en la universidad: sentidos asignados por el profesorado de una Facultad de Educación. Educação e Pesquisa, 46, 1–18. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046215876
Uera Campana, A. B. (2019). Estrategia didáctica para desarrollar habilidades investigativas en los estudiantes de la carrera de Terapia Física de una universidad privada de Lima [Tesis de Maestría, Universidad San Ignacio de Loyola, Perú]. https://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/9037
Vega Monsalve, N. (2019). Strategies for the formation and consolidation of undergraduate research seedbeds. A case study in an institution of higher education in Colombia. Revista Iberoamericana de Educacion Superior, 10(27), 216-229. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.347
Venegas Mejía, V., Esquivel Grados, J., y Turpo-Gebera, O. (2019). Reflexiones sobre la investigación educativa y la investigación formativa en la universidad peruana. Revista Conrado, 15(70), 444-454. https://bit.ly/3Lw8RYh
Venegas Quizhpi, O., Curay Bengas, E., y Garcia Guevara, W. (2017). La investigación formativa de pregrado en la Universidad Católica de Cuenca. Los semilleros de investigación. YACHANA. Revista Científica, 6(2), 65-75. http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/476/265
Vera-Rojas, M. d. P., Chávez, S., González Sánchez, E. C., Vera Rojas, L. A., Chávez Arias, S. (2018). La investigación formativa en la universidad ecuatoriana: una experiencia personal. Revista Boletín Redipe, 7, 89-98. http://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/485/464
Villalba, J. C., y González, A. (2017). La importancia de la investigación formativa. 9–10.