Research seedbeds as a formative research strategy in South American Universities: a systematic review

Main Article Content

Santiago Rubén Morales-Santillán
Tatiana Katerine Peralta-Herrera

Abstract

Currently, formative research has become a necessity that every university must meet in order to offer society competent professionals in the field of their specialty and research, capable of contributing to the solution of different problems. In this sense, the objective is to analyze the scientific studies that exist on research seedbeds in South American universities, in order to focus attention on their operation and impact on the research skills of undergraduate students; from a systematic review of empirical articles, with its own methodology, published in Scopus, Web of Science, Scielo, Google academic, RIED, Eric databases. After identifying the 234 general studies that met the initial inclusion criteria, those that had among their object of study the research seedbeds in South American universities, within the framework of formative research, were selected; from them the final analysis sample was derived, composed of 12 studies that addressed this topic in a central way. Among the main results is the scarcity of publications on research seedbeds as such, but in order to achieve the objectives of the study, the search was expanded as formative research in South American universities, deepening its analysis in the strategy of research seedbeds. In all the scientific production found, the importance that they have to manage and develop research competencies in university students is highlighted, leaving in evidence the need for their implementation in universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morales-Santillán, S. R., & Peralta-Herrera, T. K. (2023). Research seedbeds as a formative research strategy in South American Universities: a systematic review. INNOVA Reseach Journal, 8(2), 52–66. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n2.2023.2241
Section
Education
Author Biographies

Santiago Rubén Morales-Santillán, Universidad César Vallejo, Perú

Ecuatoriano. Máster en Administración de la Educación de la Universidad César Vallejo. Líneas de investigación: Innovación educativa, empleo y ciudadanía. https://scholar.google.es/citations?hl=es&view_op=list_works&gmla=ABEO0YqmBUfzPqN2ILC83zXZWG7rpqR5SsjLAJDkiTO0TiurZsIwihI6mms9qpJwpbBoiaHAMuNL38bSWilirM0hOz6Purd_d6H8ZrGh8smRa0OH47dEvNUf&user=64_E9lQAAAAJ

Tatiana Katerine Peralta-Herrera, Universidad César Vallejo, Perú

Ecuatoriana. Máster en Administración de la Educación de la Universidad César Vallejo. Líneas de investigación: Innovación educativa, empleo y ciudadanía. 

https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Tatiana+Katerine+Peralta+Herrera&btnG=

References

Alfaro-Mendives, K. L., y Estrada-Cuzcano, A. (2019). Programa “Semilleros en aula” en el desarrollo de destrezas investigativas de los estudiantes de Bibliotecología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Interamericana de Bibliotecología, 42(3), 235–250. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n3a04

Araujo Alonso, M. A. (2011). Las revisiones sistemáticas (I). Medwave, 11(11), 1-9. http://doi.org/10.5867/medwave.2011.11.5220

Asis López, M. E., Monzón Briceño, E., y Hernández Medina, E. (2022). Investigación formativa para la enseñanza y aprendizaje en las universidades. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 675-691. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2676/html

Bravo Toledo, R. (2021). La declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Declaración PRISMA 2020, 1-22. https://bit.ly/3LmbQm0

Campos Olazabal, P. J. (2020). La importancia de la investigación formativa como estrategia de aprendizaje. Educare Et Comunicare: Revista Científica de la Facultad de Humanidades, 8(1), 88–94. https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.397

Cantú Munguía, I. A., Medina Lozano, A., y Martínez Marín, F. A. (2019). Semillero de investigación: Estrategia educativa para promover la innovación tecnológica. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.505

Castro-Rodríguez, Y. A. (2022). Prácticas y retos de una Sociedad Científica de Estudiantes de Odontología como semillero de investigación. Revista Cubana de Estomatología, 59(1). https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3623

Castro-Rodríguez, Y., y Pares-Ballasco, J. G. (2022). Actividades académicas, investigativas y de difusión de las Sociedades Científicas de Estudiantes de Odontología en el Perú. Odontología Sanmarquina, 25(2), e22689. https://doi.org/10.15381/os.v25i2.22689

Colán-Hernández, B. A. (2020). La investigación formativa en el contexto de la universidad peruana. CIENCIAMATRIA, 6(11), 183-192. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.354

Congreso de la República. (2014). Ley Universitaria. Ministerio de Educación, 1(69), 5-24. https://bit.ly/3H485Pw

Criado Dávila, Y. V., Sánchez García, T. C., e Inga Arias, M. A. (2020). Los semilleros de investigación como elemento de desarrollo de la cultura investigativa universitaria. Revista Conrado, 16(S 1), 67-73. https://bit.ly/3V030NR

Dilas-Jiménez, J. O., Ascurra-Toro, D., y Mendoza-Pumapillo, J. E. (2020). Semilleros de Investigación: Una estrategia de soporte a la investigación formativa y la formación para la investigación en universidades peruanas. Llamkasun, 1(2), 69-76. https://doi.org/10.47797/llamkasun.v1i2.15

Espinoza Freire, E. E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado, 16(74), 45-53. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1332

Gallardo Cerón, B. N. (2014). Sentidos y perspectivas sobre semilleros de investigación colombianos, hacia la lectura de una experiencia latinoamericana [Tesis de doctorado, Universidad de Manizales, Colombia]. https://bit.ly/40FwHVK

Gonzales, J. (2008). Semilleros de Investigacion: una estrategia formativa. Psychología. Avances de la disciplina, 2(2), 185-190. https://www.redalyc.org/pdf/2972/297225162006.pdf

González Serrano, A., y Villalba Cuéllar, J. C. (2017). La importancia de los semilleros de investigación. Prolegómenos, 20(39), 9-10. https://doi.org/10.18359/prole.2719

Lizarzaburu, L., Campos, B., y Campos, W. (2019). Sistema de Investigación Formativa de la Universidad San Pedro: percepción docente. Revista de Investigación Estadística, 2(1), 20–33. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/REDIES/article/view/2820

Medina Coronado, D. (2019). El rol de las universidades peruanas frente a la investigación y el desarrollo tecnológico. Propósitos y Representaciones, 6(2), 703. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.244

Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 11(3), 184-186. https://doi.org/10.4067/s0719-01072018000300184

Nakandakari, M. (2019). Apreciación estudiantil de la investigación médica en pregrado. Estudio multicéntrico en 19 universidades. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 19(4), 74–83. https://doi.org/10.25176/rfmh.v19i4.2337

Numa-Sanjuan, N., y Márquez Delgado, R. A. (2019). Los Semilleros como espacios de investigación para el investigador novel. Propósitos y Representaciones, 7(1), 230-248. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.289

Pepper-Loza, K. F., & Terán-Vega, J. D. (2019). The student research hotbed, as a strategy for training of researchers. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(2), 263–278. https://doi.org/10.18004/riics.2019.diciembre.263-278

Rondón-Jara, E. (2020). Is it necessary to use the prisma statement in health sciences? Revista Cubana de Enfermería, 36(4), 1-3. https://bit.ly/40OfARW

Rojas Zúñiga, S. A., Barrientos López, P. E., Valle Castillo, S. M., y Chanamé Chira, R. (2021). Desarrollo de habilidades investigativas en el contexto educativo. Revista Científica Paian, 12(1), 32-42. https://doi.org/10.26495/rcp.v12i1.1658

Turpo-Gebera, O., Quispe, P. M., Paz, L. C., y Gonzales-Miñán, M. (2020). La investigación formativa en la universidad: sentidos asignados por el profesorado de una Facultad de Educación. Educação e Pesquisa, 46, 1–18. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046215876

Uera Campana, A. B. (2019). Estrategia didáctica para desarrollar habilidades investigativas en los estudiantes de la carrera de Terapia Física de una universidad privada de Lima [Tesis de Maestría, Universidad San Ignacio de Loyola, Perú]. https://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/9037

Vega Monsalve, N. (2019). Strategies for the formation and consolidation of undergraduate research seedbeds. A case study in an institution of higher education in Colombia. Revista Iberoamericana de Educacion Superior, 10(27), 216-229. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.347

Venegas Mejía, V., Esquivel Grados, J., y Turpo-Gebera, O. (2019). Reflexiones sobre la investigación educativa y la investigación formativa en la universidad peruana. Revista Conrado, 15(70), 444-454. https://bit.ly/3Lw8RYh

Venegas Quizhpi, O., Curay Bengas, E., y Garcia Guevara, W. (2017). La investigación formativa de pregrado en la Universidad Católica de Cuenca. Los semilleros de investigación. YACHANA. Revista Científica, 6(2), 65-75. http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/476/265

Vera-Rojas, M. d. P., Chávez, S., González Sánchez, E. C., Vera Rojas, L. A., Chávez Arias, S. (2018). La investigación formativa en la universidad ecuatoriana: una experiencia personal. Revista Boletín Redipe, 7, 89-98. http://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/485/464

Villalba, J. C., y González, A. (2017). La importancia de la investigación formativa. 9–10.