Appraisals of distance work in the subject of operating systems in Higher Education
Main Article Content
Abstract
As of the confinement derived by COVID19, the training processes of the schools migrated from the face-to-face modality to remote work, which allowed students to adapt to a new learning environment together with the technological implications to continue with their learning. Therefore, there is a need to inquire about adaptation from the pedagogical and technological aspects. In this sense, the objective of this article was to analyze the appreciations of undergraduate students about remote work. The method was of a mixed type, for which a 20-item questionnaire was applied with a five-level Likert scale with a Cronbach's alpha of 0.88; For the qualitative part, a semi-structured interview was conducted. According to the results obtained, the students indicate that remote work was adequate despite the limitations in terms of hardware and Internet connection. On the other hand, the didactics applied online were favorable for the students in the development of the course. In another tenor, in the voice of the participants they indicate that in order to carry out the practices, face-to-face work in the laboratories of the faculty is necessary.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Abreu, J. L. (2020). Tiempos de Coronavirus: La educación en línea como respuesta a la crisis. Daena: International Journal of Good Conscience. 15(1), 1-15. http://www.spentamexico.org/v15-n1/A1.15(1)1-15.pdf
Alcocer, F., Chuc, G., y Pacheco, V. (2021). Alcance del programa de tutorías en el nivel superior, durante las estrategias de educación a distancia por el COVID en el sureste de México. Revista Electrónica Sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 8(16). https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/760
Aini, Q., Budiarto, M., Putra, P. O. H., & Rahardja, U. (2020). Exploring e-learning challenges during the global COVID-19 pandemic: A Review. Jurnal Sistem Informasi, 16(2), 57-65. https://doi.org/10.21609/jsi.v16i2.1011
Armesto-Céspedes, M. S., Vallejos-Armas, R. I., Medina-Coronado, D., y Bartra-Rivero, K. R. (2021). La enseñanza remota en la autonomía para el aprendizaje de estudiantes de universidades latinoamericanas. INNOVA Research Journal, 6(3.2), 1-13. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2.2021.1876
Arriagada Toledo, P. (2020). Pandemia Covid-19: educación a distancia. O las distancias en la educación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12396
Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2, 113-115, https://doi.org/10.1002/hbe2.191
Camilleri, M. A. (2021), "Evaluating service quality and performance of higher education institutions: a systematic review and a post-COVID-19 outlook". International Journal of Quality and Service Sciences, 13(2), 268-281. https://doi.org/10.1108/IJQSS-03-2020-0034
Cepal (2020) Informe COVID 19 Cepal –Unesco. La educación en tiempos de pandemia COVID 19 https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
Cabero-Almenara, J., Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25-34
Castaman, A. S., y Rodrigues, R. A. (2020). Educação a Distância na crise COVID-19: um relato de experiência. Research, Society and Development, 9(6). https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/3699/3909/21158
Colunga, A. (2005) Eminus. Sistema de Educación distribuida. Diapositivas. Dirección General de Tecnología de Información. Universidad Veracruzana. https://cudi.edu.mx/primavera_2005/presentaciones/alejandro_colunga.pdf
Díaz-Arce, D., y Loyola-Illescas, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1), 120-150. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006
González, G., y Valencia, O. (2022). Conectividad de alumnos como elemento de su ecosistema de aprendizaje durante la pandemia: Estudio de caso Universidad Pedagógica Veracruzana. Revista Innova Educación, 5(1), 7-22. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.05.001
Guerrero, J., Vite, H. y Feijoo, J. (2020). Uso de la tecnología de información y comunicación y las tecnologías de aprendizaje y conocimiento en tiempos de Covid-19 en la Educación Superior. Conrado, 16(77), 338-345. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600338&lng=es&tlng=es
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGrwall Hill Education.
Johnson, M., Saletti-Cuesta, L. y Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciencia y Saúde Colectiva, 25(Supl. 1), 2447-2456. https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10472020
Mamani-Cori, V., Padilla, T., Cervantes, S., Caballero, L., y Sucari, W. (2021). Estrategias y recursos didácticos empleados en la enseñanza/aprendizaje virtual en estudiantes universitarios en el contexto de la Covid-19. Revista Innova Educación, 4(1), 78-91. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.006
Miguel, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Mustapha, I., Van, N.T., Shahverdi, M., Qureshi, M.I., & Khan, N. (2021). Effectiveness of digital technology in education during COVID-19 pandemic. A bibliometric analysis. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 15(8), 136-154. https://doi.org/10.3991/ijim.v15i08.20415
Pérez-López, E., Vázquez Atochero, A., y Cambero Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. http://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
Ramírez I., Jaliri C., Méndez B. y Orlandini I. (2020). Percepciones universitarias sobre la educación virtual. Red de docentes IB, 3(1), 1-6.
Rivera Paipay, K. M., Pejerrey Rivas, Y. A., Saldaña García Rosell, A. E., y Tello Moncada, L. A. (2020). Competencias científicas para la investigación en docentes de educación superior en tiempos de COVID-19. INNOVA Research Journal, 5(3.2), 47-63. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1584
Rocha Espinoza, J. J. (2020). Metodologías activas, la clave para el cambio de la escuela y su aplicación en épocas de pandemia. INNOVA Research Journal, 5(3.2), 33-46. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1514
Romero-Ivanova, C., Shaughnessy, M., Otto, L., Taylor, E., & Watson, E. (2020). Digital Practices & Applications in a Covid-19 Culture. Higher Education Studies, 10(3). https://doi.org/10.5539/hes.v10n3p80
Rosario-Rodríguez, A., González-Rivera, J. A., Cruz-Santos, A. y Rodríguez-Ríos, L. M. (2020). Demandas tecnológicas, académicas y psicológicas en estudiantes universitarios durante la pandemia por COVID-19. Revista Caribeña de Psicología, 4(2), 176-185. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4915
Salamea Nieto, R. M., Campoverde Romero, S. E., Cedillo Chalaco, L. F., y Campuzano Vásquez, J. A. (2021). Problemáticas de la docencia universitaria ecuatoriana en tiempos de COVID19. INNOVA Research Journal, 6(2), 105-116. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1674
Salamea-Nieto, R. M., y Cedillo-Chalaco, L. F. (2021). Hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje en estudiantes universitarios. INNOVA Research Journal, 6(3.1), 94-113. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.1.2021.1858
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2020). Lineamientos de acción Covid-19 instituciones públicas de educación superior. México: SEP. http://www.anuies.mx/recursos/pdf/LINEAMIENTOS_COVID-19_IES_SES_VFINAL.pdf
Soto, J. (2021). Aprendizaje a distancia en docentes en formación, una mirada desde la Teoría de la Psicología. Capítulo de libro, en Miradas de la Investigación Social y Educativa.
Terrazas, A., Velázquez-Castro, J., y Testón-Franco, N. (2022). El estrés académico y afectaciones emocionales en estudiantes de nivel superior. Revista Innova Educación, 4(2), 132-146. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.02.008
Torres, G. (2021). Características, conductas y herramientas docentes que promovieron el aprendizaje en línea en estudiantes universitarios durante la COVID-19. Revista Innova Educación, 3(2), 454-468. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.011
UV. (22 de abril de 2020). Ajuste del quehacer académico derivado de las Disposiciones Generales Covid-19 relativas a la suspensión de actividades presenciales al 30 de mayo de 2020. Xalapa, Veracruz Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/comunicacionuv/files/2020/04/Publicacion-Ajuste-del-quehacer-academico.pdf