Theoretical support for the influence of the community context on the comprehensive Child development of children up to 5 years of age
Main Article Content
Abstract
This article responded to a result of the research project "Influence of the Batallón del Suburbio community in the South of Guayaquil, in the Comprehensive Child Development of children from 0 to 5 years old", implemented by the Comprehensive Child Development career of the Technological University Espiritu Santo in the year 2021. Statistical data from previous investigations carried out by the Statistics Department of the Santiago de Guayaquil Health Center, confirmed the presence of 2,021 children from 0 to 5 years old in this sector. Existing in these families lack of concern for the good integral child development. All of which led to the following research problems: How to improve the influence of the families of the Batallón del Suburbio community on the Comprehensive Child Development of children from 0 to 5 years of age? What theoretical support bases the influence of the community context on the Comprehensive Child Development of children aged 0-5? Said research was projected as a general objective “To systematize the theoretical supports that base the Comprehensive Child development of children aged 0-5 years in a community context. The research was of an explanatory or non-experimental causal type and resulted in a theoretical framework of reference for the assessment of the Comprehensive Child Development of children from 0 to 5 years of the Batallón del Suburbio community. Theoretical methods such as deductive, synthetic analytical, comparative historical and qualitative research method were used.
Downloads
Article Details
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Avalos, ML, Valladares NP; Rosero JF; Peñafiel MP; Román Z. (2018). Los contextos familiares-societarios para el desarrollo del aprendizaje en los niños de 0 a 5 años. Espacios, 39(20). https://www.revistaespacios.com/a18v39n20/18392019.html
Borges Glaus, M.A, de Souza L.R, Campos Diniz de Castro, M.A. (mayo-agosto de 2015). Desarrollo humano y teoría bioecológica: ensayo sobre "El contador de historias". Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP., 19(2). https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0192846
Bernal, C. (2010). Metodología De La Investigación: Administración. Economía, Humanidades y Ciencias Sociales. Colombia: Pearson. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf
Boato, Elvio Marcos. Henri Wallon. (2003). E a deficiência múltipla: uma proposta de intervenção pedagógica: Hildebrando.
Bronfenbrenner, U. (. (2011). Bioecología del desarrollo humano: hacer al ser humano más humano. A. Carvalho-Barreto (Trad.): Artmed.
Bronfenbrenner, U. (1996). La ecología del desarrollo humano: experimentos naturales y planificados: Artmed.
Bronfenbrenner, U. (2001). Caos creciente en las vidas de niños, jóvenes y familias: ¿cómo podemos revertirlo? En JC Westman (Ed.), Parenthood in America. Madison: Prensa de la Universidad de Wisconsin.
Bronfenbrenner, U. (2001). La teoría bioecológica del desarrollo humano. En NJ Smelser y PB Baltes (Eds.), Enciclopedia internacional de las ciencias sociales y del comportamiento (Vol. Vol. 10): Elsevier.
Bronfenbrenner, U. L.–6. (2001 a). a teoría bioecológica del desarrollo humano. En E. i. comportamiento. En NJ Smelser y PB Baltes (Vol. 10): Elsevier.
Bronfenbrenner, U., McClelland, P., Wethington, E., Moen, P. y Ceci, SJ. (1996). El estado de los estadounidenses: esta generación y la próxima. (Free Press. Cairns, RB, Elder, GH y Costello, EJ (Organizaciones), (1996). ed.): Cambridge University Press.
Caicedo, E.; Sánchez, P; Tejeda, R. (2017). Reflexiones en torno a las competencias profesionales. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 5(2). http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1761
Carvajal, D., Macías, AA. y Vaca, G. (2018). Consideraciones acerca de la teoría de la Situación Social del Desarrollo y la concepción de la Complejidad. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3). https://bit.ly/3GymX6W
Casacuberta, J. (2007). Desarrollo cultural comunitario, presentación en sociedad. Revista de Educación Social (7). https://eduso.net/res/revista/7/enfoques/desarrollo-cultural-comunitario-presentacion-en-sociedad
Código de la Niñez y la Adolescencia. (2003). Ley No. 2002-100. https://bit.ly/3pMQLa2
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Quito. https://bit.ly/3w0I7Wj
De Carvalho Barreto, A. (2016). Paradigma Sistémico en el Desarrollo Humano y Familiar: La Teoría Bioecológica de Urie Bronfenbrenner. Psychology in Review, 22(2). http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1677-11682016000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Díaz AA, Bacallao Gallestey J, Vargas-Machuca R, Aguilar Velarde R. Desarrollo infantil en zonas pobres de Perú. Rev Panam Salud Publica. 2017;41:e71. https://www.scielosp.org/article/rpsp/2017.v41/e71/
Escobar González, E. (2020). Aproximaciones conceptuales de la Teoría Ecológica para la convivencia escolar: un plan de acción. Sinopsis Educativa Revista Venezolana de Investigación, 20(2). http://revistas.upel.edu.ve/index.php/sinopsis_educativa/article/view/8358/4972#
Failache, E. y Katzkowicz, N. (2019). Desarrollo infantil en Uruguay: una aproximación a sus determinantes. Revista desarrollo y sociedad, 83(55-104). https://doi.org/10.13043/dys.83.2
Fernández, M. (2010). El Trabajo Político - Ideológico En La Secundaria Básica Holguinera, a través de la enseñanza de la Historia Local. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero.]
Fiallos García, G. A. (2019). Percepción del apoyo social comunitario en familias nucleares del CAMI pascuales [tesis de pregrado]. Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador. https://eduso.net/res/revista/7/enfoques/desarrollo-cultural-comunitario-presentacion-en-sociedad
Flejalde, F, Crespo, YS. y Fernández. (2000). El enfoque humanista del desarrollo: posible desde L.S. Vigotsky. Revista Cubana de Psicología. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v17n1/04.pdf
Fletcher, J. y Wolfe, B. (abril de 2016). La importancia de la renta familiar en la formación y evolución de habilidades no cognitivas en la infancia. Economics of Education Review, 54. https://doi.org/10.3386/w22168
Gallahue, David; Ozmun, John C. (2001). Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos: Phorte.
Haywood, Katheleen M.; Getchell, Nancy. (2004). Desenvolvimento motor ao longo da vida: 3. ed. Artmed.
Hernández, E., Lamus, F., Carratalá, C., y Orozco, D. (2017). Diálogo de saberes: propuesta para identificar, comprender y abordar temas críticos de la salud de la población. Revista Salud Uninorte, 33(2), 242-251. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-55522017000200242&script=sci_abstract&tlng=en
Holgado, D., Santolaya, F, Maya, I., Cueto, R. Rogger y Anaya, R. (2015). Preparación comunitaria y organizativa contra el trabajo infantil en tres colegios de barrios periféricos de Lima (Perú). Revista Apuntes de Psicología, 33(3),103-116. http://apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/571
Luna J.A., Hernández I., Rojas A.F., Cadena MC. (2018). Estado nutricional y neurodesarrollo en la primera infancia. Rev Cubana Salud Pública. 44(4),172 https://www.scielosp.org/pdf/rcsp/2018.v44n4/169-185/es
Martins de Souza, J. y. (noviembre- diciembre de 2015). Desarrollo infantil: análisis de un nuevo concepto. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 23(6). https://doi.org/10.1590/0104-1169.0462.2654
Martorell, R. (8 y 9 de abril de 1996). "Undernutrition During Pregnancy and Early Childhood and its Consequences for Behavioral Development." Ponencia preparada para la conferencia del Banco Mundial sobre el Desarrollo Infantil Temprano: Invirtiendo en el Futuro (Early Chil. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/156482659902000304
Mejías, J. (2014). Acercamiento al enfoque histórico cultural en el contexto de la Psicología en Colombia, Pereira. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/4912
MIES-INFA. (2011). Desarrollo Infantil Integral; Conceptualización: Sistema de Formación Tejiendo el Buen Vivir.
Ministerio de Educación. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI).
Ministerio de Salud Pública. (2021). Monitoreo 2021-realizado por el Departamento de Estadística del Centro de Salud Santiago de Guayaquil.
Moreno Acosta, César. (2016). Análisis de la política de desarrollo infantil integral, en niñas y niños de 0 a 3 años de edad, en centros infantiles del buen vivir (CIBV). [Tesis (Maestría en Gerencia para el Desarrollo. Mención en Gerencia Social Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Área de Gestión]. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/5403
Ninacs, W. (2008). Desarrollo económico comunitario como estrategia para enfrentar la pobreza. Trabajo Social, 10. https://revistas.unal.edu.co/index.php/tsocial/article/view/14087/14848
Noguieras, L. M. (1996). La práctica y la teoría del desarrollo comunitario. Descripción de un modelo: Narcea.
Pineda-Báez, N. Y., Garzón-Rodríguez, J. C., Bejarano-Novoa, D. C. & Buitrago Rodríguez, N. E. (2015). Aportes para la educación inicial: saberes construidos por el Proyecto Pedagógico Educativo Comunitario. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (1), pp. 263-278. https://doi.org/10.11600/1692715x.13115050914
Rogoff, B. (2005). La naturaleza cultural del desarrollo humano: Artmed.
Schaffer, AR y Kipp, K. (2012). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia.: Cengage.
Vasconcelos, M. (2002). Pensamiento sistémico: el nuevo paradigma de la ciencia. Campinas: Papirus. ISBN-10 8530806816
Villaman, M. (2016). Aproximaciones conceptuales desde la escuela Vigotskiana a la teoría de las representaciones sociales. Psicologia em Estudo, 21(1).