Anxiety influence on learning english as a foreign language in higher education students

Main Article Content

Cyntia Sofía Adrianzén Segovia

Abstract

The objective of this research was to determine the level of anxiety in the face of learning a foreign language, in this case the English language, for which 37 students from a higher education institute in Lima, Peru were considered as a reference. The sample was made up of women and men. The instruments used were: The Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) to assess anxiety and an instrument to measure speaking ability as part of learning the English language. A medium level of anxiety was observed and the main component was test anxiety.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Adrianzén Segovia, C. S. (2021). Anxiety influence on learning english as a foreign language in higher education students. INNOVA Reseach Journal, 6(3), 58–78. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1742
Section
Education
Author Biography

Cyntia Sofía Adrianzén Segovia, Universidad Científica del Sur, Perú

Cyntia Sofía Adrianzén Segovia, nacionalidad peruana, Magister en Educación Superior UCSS, Licenciada en Educación con especialidad inglés UNFV, Bachiller en Educación UNFV. Especialización en inglés como lengua extranjera. Especialización en docencia e investigación universitaria. Docente de inglés en instituciones de nivel superior y universidades.  

 

References

Aida, Y. (1994). Examination of Horwitz, Horwitz, and Cope's Construct of Foreign Language Anxiety: The Case of Students of Japanese. The Modern Language Journal, 78(2), 155-168. https://doi.org/10.2307/329005

Alcántara, D. F. (1992): «La ansiedad en la adquisición de la L2: Su expresión por medio de la escala F.L.C.A.S.» en Etxeberria, f. y Arzamendi, J. (eds.): Bilingüismo y Adquisición de Lenguas. Actas del IX Congreso Nacional de AESLA, Bilbao, Servicio editorial Universidad del País Vasco, 109-119.

Arnaiz, P. y Guillén, F. (2012). La ansiedad en el aprendizaje de una lengua extranjera en contexto universitario: diferencias interpersonales. Revista de Psicodidáctica. 17(1), 5-26 https://bit.ly/3zABsDt

Asociación Psiquiátrica Americana (2015) Manual de diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales [Archivo PDF]. https://bit.ly/2WCEQPk

Bekleyen, N. (2004). Foreign language anxiety. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (2), 27 – 40. https://kutuphane.dogus.edu.tr/mvt/pdf.php

Bertoglia, L. (2005). La ansiedad y su relación con el aprendizaje. Psicoperspectivas, 4,13 – 18. https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/18/18

Cano, A. (1997) La visión del psicólogo. Alteraciones de los procesos cognitivos por el estrés. Medicina y Seguridad del Trabajo, XLIV, 103-111. https://bit.ly/2V0Nerz

Carrera, G. y Saulo, J. (2015) Las destrezas productivas en idiomas inglés de estudiantes universitarios. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 3. 89-109. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/431

Criado, R. & Mengual, Y. (2017). Anxiety and EFL speaking in Spanish compulsory and non-compulsory secondary education: A mixed-method study. A Journal of English and American Studies, 55, 13-35. https://miscelaneajournal.net/index.php/misc/article/view/515/239

Cuétara, R. (2015). Niveles de ansiedad ante el aprendizaje del inglés como lengua extranjera (L E): estudio de un caso. [Tesis de maestría, Universidad de Cantabria]. https://bit.ly/3zAPTaw

Duffield, C. (2018). Ansiedad de los estudiantes españoles ante las pruebas orales de inglés como lengua extranjera. [Tesis de maestría, Universidad De Les Illes Balears]. https://bit.ly/3gJErBS

Govea, L. y Sánchez, F. (2006). La lengua extranjera y la interacción verbal en el aula. Revista de Educación Laurus, 12 (22), 208-223. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102211.pdf

Guanipa, M. (2001). Propuesta de un Club de Conversación para los Estudiantes de Inglés como Lengua Extranjera a nivel Universitario. Trabajo Licenciatura no publicado, UNEFM, Santa Ana de Coro.

Hernández R., Fernández C. y Baptista P. (2004) Metodología de la Investigación. México, Ed. McGraw- Hill.

Horwitz, E. Horwitz, M. & Cope, J. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety. The Modern Language Journal, 70 (2), 125-132. https://doi.org/10.2307/327317

Horwitz, E. (2001). Language Anxiety and Achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112- 127. https://www.cambridge.org/core/journals/annual-review-of-applied-linguistics/article/abs/language-anxiety-and-achievement/4DBB97FCB69BD1632CBBDAD96C81884E

Krashen, S. (1987). Principles and practice in second language acquisition. United Kingdom, Ed. Oxford.

Lineamientos académicos generales (2018). Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/ley-de-institutos/pdf/lineamientos-academicos-generales-2018.PDF

MacIntyre, P. (1999). Language anxiety: A review of the literature for language teachers. Affect in foreign language and second language learning: A practical guide to creating a low-anxiety classroom atmosphere. Boston, Ed. McGraw-Hill.

MacIntyre, P. & Gardner, R. (1991). Language anxiety: Its relationship to other anxieties and to processing in native and second languages. Language Learning, 41(4), 513-534. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1991.tb00691.x

MacIntyre, P. & Gardner, R. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44 (2), 283-305.

http://faculty.capebretonu.ca/pmacintyre/research_pages/journals/subtle_anxiety1994.pdf

Ortega Cebreros, A. M. (2003). Measuring Language Anxiety perceived by Spanish University students of English. BELLS: Barcelona English Language and Literature Studies, 12, 50-62.

Pérez-Paredes, P. y Martínez- Sánchez, F. (2000-2001). A spanish version of the Foreign classroom anxiety Scale: revisiting Aida’s factor analysis. Revista Española de lingüística aplicada, 14, 227-352.

https://www.researchgate.net/publication/260124496_A_spanish_version_of_the_foreing_language_classroom_anxiety_scale_revisiting_aidas_factor_analysis

Sierra, J. Ortega, V. y Zubeidat, I. (2003) Ansiedad, angustia y estrés: tres conceptos a diferenciar. Revista Mal-estar E Subjetividade 3 (1), 10-59. www.redalyc.org/pdf/271/27130102.pdf

Statista (18 de marzo del 2021). Los idiomas más hablados en el mundo a fecha de 2020 https://es.statista.com/estadisticas/635631/los-idiomas-mas-hablados-en-el-mundo/

Turriate, J. (2018) Relación entre el nivel de ansiedad ante los exámenes y el logro de competencias en inglés en estudiantes del centro de idiomas UCV, Chimbote- 2018. [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. http://repositorio.utp.edu.pe/handle/UTP/1855

Virues, R. (2005) Estudio sobre ansiedad. Revista Psicología Científica. Com, 7(8) https://www.psicologiacientifica.com/ansiedad-estudio/

Yang, Y. (2017). Test anxiety analysis of Chinese college students in computer-based spoken English test. Educational Technology & Society, 20(2), 63-73. https://pdfs.semanticscholar.org/6ef3/dbfbdedef8d80956d2b829a7d88e5311dfd1.pdf?_ga=2.226514589.1859599927.1615484799-618510530.1613929946

Young, D. J. (1999). Affect in foreign language and second language learning. New York, Ed. McGraw- Hill Companies.