Trends to implement creative projects by business administration students
Main Article Content
Abstract
The creative economy is considered as the generation of wealth based on talent, intellectual property, connectivity and culture in a country, elements that are underpinned from innovation and the use of technology. Creative activities would contribute more than two billion dollars annually to the world economy. This study aims to know the trends of business administration students to implement creative projects, it also tries to identify those support elements that should come from both the academy and the State towards the development of this sector. The descriptive exploratory method was used, a case study in the Faculty of Administrative Sciences of the Central University of Ecuador, applying surveys to students of the last levels belonging to their three careers. The questionnaire was based on the activities of the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) sectoral classification of creative industries. Among the results, it is mentioned that the students tend towards the implementation of advertising service projects, those related to R&D activities and handicrafts. The support elements that are needed by the students of this branch are training in intellectual property, seed capital, technical assistance in prototype design, and appropriate State policies.
Downloads
Article Details
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Académica, R. E. D., & El, P. (2017). Fortification of the, 1(1856–9773), 113–125.
Buitrago, F., & Duque, I. (2013). La Economía Naranja. Banco Interamericano de Desarrollo, 1(2), 244. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=95486465&lang=es&site=ehost-live
Cámara de Comercio de Bogotá. (Diciembre de 2019). Economía de la música en Colombia y Bogotá. Clúster Bogotá. Ciudad de la Música, 2.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2020). Informe sobre el impacto económico en América Latina y el Caribe de la enfermedad por coronavirus (COVID-19) . Santiago.
Congreso de Colombia. (2006). Ley de Fomento a la Cultura del Emprendimiento. Ley 1014, Congreso de Colombia, Bogotá D.c.
De, C., Sosa, P., & Disney, W. (2010). ¿ Qué es la economía creativa ?, 2010.
Dirección Nacional de Estadística, Colombia. (s.f.). DANE. Recuperado el 25 de Agosto de 2020, de DANE: http:/www.dane.gov.co
Emprendedora, U. N. A. A., & Muñoz-rodríguez, M. (2020). PARA UNA PAZ SOSTENIBLE *, (1), 1–20.
Escuela Superior Tecnológica de Artes Débora Arango. (2015). Reglamento de propiedad intelectual de la Escuela Superior Tecnológoca de Artes Débora Arango. Acuerdo 190, Escuela Superior Tecnológica de Artes Débora Arango, Enviagado.
Institución Universitaria de Envigado. (2004). Creación del Centro de Desarrollo Empresarial y de Emprendimiento de la Institución Universitaria de Envigado. Resolución, Institución Universitaria de Envigado, Envigado.
Institución Universitaria de Envigado. (2020). (IQnet) Recuperado el 25 de Agosto de 2020, de Sitio Web de Institución Universitaria de Envigado: https://www.iue.edu.co/
Institución Universitaria de Envigado. (2006). Mentalidad Emprendedora y Plan de Empresa a los Programas de Pregrado de la Institución Universitaria de Envigado. Acuerdo, Institución Universitaria de Envigado, Envigado.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Cuenta satélite de cultura. Informe técnico, Ministerio de Economía, Buenos Aires.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2019). Cuenta satélite de la cultura en México 2018. México.
Jal, R. (2015). Transformando talento en organizaciones sustentables: el desarrollo de emprendimientos de la economía creativa. Faces, 21(44), 113–123.
Lago Martínez, S. (2017). Trabajo y empleo en las industrias culturales y creativas en Argentina. La figura del emprendedor. Quórum Académico, 14(2), 17–34.
Limiñana Gras, R. M. (2008). Cuando crear es algo más que un juego: Creatividad, fantasía e imaginación. Cauderno FH y CS - UNJu, 35, 39–43. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/185/18512511004.pdf
Méndez, R., Michelini, J. J., Prada, J., & Tébar, J. (2012). Economía creativa y desarrollo urbano en españa: Una aproximación a sus lógicas espaciales. Eure, 38(113), 5–32. https://doi.org/10.4067/S0250-71612012000100001
Molina Quinteros, C. R., Jerez Calero, M. E., & Palomino-Siza, L. B. (2018). La Economía Creativa en Ecuador: Un Análisis Retrospectivo en la Provincia de Cotopaxi Durante el Período 2012 – 2015. INNOVA Research Journal, 3(11), 109–118. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n11.2018.724
Naciones Unidas. (2014). Informe sobre la economía creativa 2013: Ampliar las cauces de Desarrollo Local. México, D.F., México.
Organización Internacional para las Migraciones OIM. (septiembre de 2017). Diálogos latinoamericanos de economía creativa y de la cultura. Cali, Colombia.
Palma, N. (2019). Incidencia de la Industria Cultural y Creativa como impulso a la Economía y Desarrollo del Ecuador. Análisis de gestión durante el periodo 2013 - 2018. Componente Práctico, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Guayaquil.
Prada Trigo, J., & Jiménez Idrovo, Í. (2016). La economía creativa en Ecuador: una aproximación a sus lógicas espaciales a partir del censo nacional económico de 2010. Entorno Geográfico, (10), 110–135. https://doi.org/10.25100/eg.v0i10.3652
Prieto, L. C. H. (2011). La contribución de la cultura y las artes al desarrollo económico regional. Investigaciones Regionales, (19), 177–202.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo PNUD. (2013). Creative Economy Report 2013 Special Edition. Widening Local Development Pathways. . Informe especial, PNUD, New York.
Rivera Castañeda, E., & Bello Garduño, B. (2017). Mapa de las industrias creativas en México. Proyección para CENTRO. Pnud, Unctad, 7, 118–166. Retrieved from http://centro.edu.mx/ojs_01/index.php/economiacreativa/article/view/140
Sistema de Información Cultural de la Argentina. (2019). Coyuntura Cultural. El Comercio Exterior de Biemes y Servicios Culturales. Resultados 2018. Ministerio de Educación Ciencia y Tecnología, Buenos Aires.
Solanas, F. (2008). La economía creativa y las posibilidades de desarrollo en Argentina. Itaú Cultural, 229–235. Retrieved from http://www.untref.edu.ar/documentos/indicadores_culturales/2009/Economia creativa - Facundo Solanas.pdf
Tarazona, A. (2017). Economía creativa: Una visión desde los modelos de desarrollo planteados en el Reino Unido y China. Tesis, Universidad de la Sabana, Facultad de comunicación, Chía, Colombia.
UIA. (2018). Maestría en Desarrollo Humano, 1–95. Retrieved from http://ibero.mx/sites/default/files/maestria-de-desarrollo-humano.pdf
UNESCO. (2012). Indicadores de cultura para el desarrollo. Informe técnico de Ecuador. Informe técnico, United Nation for Educational, Scientific and Cultural Organization.
Universidad de Bristol. (2020). La ciudad de Bristol, industrias creativas. Recuperado el 28 de Agosto de 2020, de Sitio web de la Universidad de Bristol: http://www.bris.ac.uk
Vargas, K., & Prada, K. (2019). Economía naranja como potencializador de innovación en los proyectos de emprendimiento generados al interior del Programa de Finanzas y Comercio Internacional de la Universidad de La Salle de Bogotá. Finanzas y Comercio Internacional. Retrieved from https://ciencia.lasalle.edu.co/finanzas_comercio/531
Vigotsky, L. (1990). Imagination and creatiity in chilhood. 28, 84-96.