Trends to implement creative projects by business administration students

Main Article Content

Mauricio Alberto Balarezo Noboa

Abstract

The creative economy is considered as the generation of wealth based on talent, intellectual property, connectivity and culture in a country, elements that are underpinned from innovation and the use of technology. Creative activities would contribute more than two billion dollars annually to the world economy. This study aims to know the trends of business administration students to implement creative projects, it also tries to identify those support elements that should come from both the academy and the State towards the development of this sector. The descriptive exploratory method was used, a case study in the Faculty of Administrative Sciences of the Central University of Ecuador, applying surveys to students of the last levels belonging to their three careers. The questionnaire was based on the activities of the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) sectoral classification of creative industries. Among the results, it is mentioned that the students tend towards the implementation of advertising service projects, those related to R&D activities and handicrafts. The support elements that are needed by the students of this branch are training in intellectual property, seed capital, technical assistance in prototype design, and appropriate State policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Balarezo Noboa, M. A. (2020). Trends to implement creative projects by business administration students. INNOVA Reseach Journal, 5(3.1), 89–114. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.1.2020.1528
Section
Anticles
Author Biography

Mauricio Alberto Balarezo Noboa, Universidad UTE, Ecuador

Mauricio Balarezo Noboa, nacionalidad ecuatoriana. Ingeniero Financiero por la Universidad Internacional del Ecuador. Magister en Gerencia Empresarial, mención Gestión de Proyectos por la Escuela Politécnica Nacional. Líneas de investigación: Sistema Turístico. Educación para el Emprendimiento.

Docente titular de la Universidad UTE, Facultad de Ciencias Gastronómicas y Turismo. En el ámbito laboral: Desempeño de cargos Administrativos como Gerente Administrativo Financiero, Gerente de Planificación, Gerente de Proyectos de algunas empresas privadas, organismos públicos y organizaciones no gubernamentales. Consultor y capacitador de la Organización Internacional para las Migraciones OIM en temas administrativos financieros. Consultor privado en formulación e implementación de proyectos de inversión social y privada. Publicaciones en temas relacionados con la administración financiera empresarial, emprendimientos y calidad. Diplomado en Planeación Estratégica, Tecnológico de Monterrey. Diplomado en Administración de Proyectos PMI, Tecnológico de Monterrey. Auditor Interno ISO 9001. Lead Auditor ISO 9001.

References

Académica, R. E. D., & El, P. (2017). Fortification of the, 1(1856–9773), 113–125.

Buitrago, F., & Duque, I. (2013). La Economía Naranja. Banco Interamericano de Desarrollo, 1(2), 244. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=95486465&lang=es&site=ehost-live

Cámara de Comercio de Bogotá. (Diciembre de 2019). Economía de la música en Colombia y Bogotá. Clúster Bogotá. Ciudad de la Música, 2.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2020). Informe sobre el impacto económico en América Latina y el Caribe de la enfermedad por coronavirus (COVID-19) . Santiago.

Congreso de Colombia. (2006). Ley de Fomento a la Cultura del Emprendimiento. Ley 1014, Congreso de Colombia, Bogotá D.c.

De, C., Sosa, P., & Disney, W. (2010). ¿ Qué es la economía creativa ?, 2010.

Dirección Nacional de Estadística, Colombia. (s.f.). DANE. Recuperado el 25 de Agosto de 2020, de DANE: http:/www.dane.gov.co

Emprendedora, U. N. A. A., & Muñoz-rodríguez, M. (2020). PARA UNA PAZ SOSTENIBLE *, (1), 1–20.

Escuela Superior Tecnológica de Artes Débora Arango. (2015). Reglamento de propiedad intelectual de la Escuela Superior Tecnológoca de Artes Débora Arango. Acuerdo 190, Escuela Superior Tecnológica de Artes Débora Arango, Enviagado.

Institución Universitaria de Envigado. (2004). Creación del Centro de Desarrollo Empresarial y de Emprendimiento de la Institución Universitaria de Envigado. Resolución, Institución Universitaria de Envigado, Envigado.

Institución Universitaria de Envigado. (2020). (IQnet) Recuperado el 25 de Agosto de 2020, de Sitio Web de Institución Universitaria de Envigado: https://www.iue.edu.co/

Institución Universitaria de Envigado. (2006). Mentalidad Emprendedora y Plan de Empresa a los Programas de Pregrado de la Institución Universitaria de Envigado. Acuerdo, Institución Universitaria de Envigado, Envigado.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Cuenta satélite de cultura. Informe técnico, Ministerio de Economía, Buenos Aires.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2019). Cuenta satélite de la cultura en México 2018. México.

Jal, R. (2015). Transformando talento en organizaciones sustentables: el desarrollo de emprendimientos de la economía creativa. Faces, 21(44), 113–123.

Lago Martínez, S. (2017). Trabajo y empleo en las industrias culturales y creativas en Argentina. La figura del emprendedor. Quórum Académico, 14(2), 17–34.

Limiñana Gras, R. M. (2008). Cuando crear es algo más que un juego: Creatividad, fantasía e imaginación. Cauderno FH y CS - UNJu, 35, 39–43. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/185/18512511004.pdf

Méndez, R., Michelini, J. J., Prada, J., & Tébar, J. (2012). Economía creativa y desarrollo urbano en españa: Una aproximación a sus lógicas espaciales. Eure, 38(113), 5–32. https://doi.org/10.4067/S0250-71612012000100001

Molina Quinteros, C. R., Jerez Calero, M. E., & Palomino-Siza, L. B. (2018). La Economía Creativa en Ecuador: Un Análisis Retrospectivo en la Provincia de Cotopaxi Durante el Período 2012 – 2015. INNOVA Research Journal, 3(11), 109–118. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n11.2018.724

Naciones Unidas. (2014). Informe sobre la economía creativa 2013: Ampliar las cauces de Desarrollo Local. México, D.F., México.

Organización Internacional para las Migraciones OIM. (septiembre de 2017). Diálogos latinoamericanos de economía creativa y de la cultura. Cali, Colombia.

Palma, N. (2019). Incidencia de la Industria Cultural y Creativa como impulso a la Economía y Desarrollo del Ecuador. Análisis de gestión durante el periodo 2013 - 2018. Componente Práctico, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Guayaquil.

Prada Trigo, J., & Jiménez Idrovo, Í. (2016). La economía creativa en Ecuador: una aproximación a sus lógicas espaciales a partir del censo nacional económico de 2010. Entorno Geográfico, (10), 110–135. https://doi.org/10.25100/eg.v0i10.3652

Prieto, L. C. H. (2011). La contribución de la cultura y las artes al desarrollo económico regional. Investigaciones Regionales, (19), 177–202.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo PNUD. (2013). Creative Economy Report 2013 Special Edition. Widening Local Development Pathways. . Informe especial, PNUD, New York.

Rivera Castañeda, E., & Bello Garduño, B. (2017). Mapa de las industrias creativas en México. Proyección para CENTRO. Pnud, Unctad, 7, 118–166. Retrieved from http://centro.edu.mx/ojs_01/index.php/economiacreativa/article/view/140

Sistema de Información Cultural de la Argentina. (2019). Coyuntura Cultural. El Comercio Exterior de Biemes y Servicios Culturales. Resultados 2018. Ministerio de Educación Ciencia y Tecnología, Buenos Aires.

Solanas, F. (2008). La economía creativa y las posibilidades de desarrollo en Argentina. Itaú Cultural, 229–235. Retrieved from http://www.untref.edu.ar/documentos/indicadores_culturales/2009/Economia creativa - Facundo Solanas.pdf

Tarazona, A. (2017). Economía creativa: Una visión desde los modelos de desarrollo planteados en el Reino Unido y China. Tesis, Universidad de la Sabana, Facultad de comunicación, Chía, Colombia.

UIA. (2018). Maestría en Desarrollo Humano, 1–95. Retrieved from http://ibero.mx/sites/default/files/maestria-de-desarrollo-humano.pdf

UNESCO. (2012). Indicadores de cultura para el desarrollo. Informe técnico de Ecuador. Informe técnico, United Nation for Educational, Scientific and Cultural Organization.

Universidad de Bristol. (2020). La ciudad de Bristol, industrias creativas. Recuperado el 28 de Agosto de 2020, de Sitio web de la Universidad de Bristol: http://www.bris.ac.uk

Vargas, K., & Prada, K. (2019). Economía naranja como potencializador de innovación en los proyectos de emprendimiento generados al interior del Programa de Finanzas y Comercio Internacional de la Universidad de La Salle de Bogotá. Finanzas y Comercio Internacional. Retrieved from https://ciencia.lasalle.edu.co/finanzas_comercio/531

Vigotsky, L. (1990). Imagination and creatiity in chilhood. 28, 84-96.