Analysis of administrative management and service quality in the care of humanized births in a national hospital in Lima
Main Article Content
Abstract
The objective of this work was to find the influence of the administrative management and the quality of the service of a public hospital in the city of Lima in the humanized deliveries, quantitative, descriptive, quasal and transversal study. We worked with a sample of 90 patients from a population of 117 women who were treated in two consecutive months; random sampling. Three instruments validated by experts and whose reliability was measured with Cronbach's Alpha were used. The results showed that there is an incidence of administrative management and quality of service in humanized delivery.
Downloads
Article Details
COPYRIGHT NOTICE
Authors who publish in the INNOVA Research Journal keeps copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work under the Creative Commons License, Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, provided that: a) the authorship and original source of their publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited; b) are not used for commercial purposes; c) the existence and specifications of this license of use are mentioned.
References
Acuerdo Nacional. (2016). Políticas De Estado Y Planes De Gobierno 2016- 2021 (1ra.). Lima. Retrieved from http://acuerdonacional.pe/wp-content/uploads/2016/03/Politicas-de-Estado-y-Planes-de-Gobierno-2016_2021.pdf
Agüero, J. O. (2007). Teoría de la administración: Un campo fragmentado y multifacético. Revista Científica “Visión de Futuro,” 7(1). Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/3579/357935466001.pdf
Alzuguir, F. V., & Nucci, M. F. (2015). Maternidade mamífera? Concepções sobre natureza e ciência em uma rede social de mães. Mediações - Revista de Ciências Sociais, 20(1), 217. https://doi.org/10.5433/2176-6665.2015v20n1p217
Anguera, M. T., Arnau, J., Ato, M., Martínez, R., Pascual, J., & Vallejo, G. (2010). Métodos de investigación en psicología. Madrid: Síntesis. Retrieved from https://www.casadellibro.com/libro-metodos-de-investigacion-en-psicologia-nddsc/9788477382843/468956
Araújo, B. R. O. de, Trezza, M. C. S. F., Santos, R. M. dos, Oliveira, L. L. F. de, & Pinto, L. M. T. R. (2019). Entre ritos y contextos: Resoluciones y significados atribuidos al parto natural humanizado. Cultura de Los Cuidados Revista de Enfermería y Humanidades, 23(54), 206–216. https://doi.org/10.14198/cuid.2019.54.18
Balcazar, A. M. (2019). Gobernanza corporativa, una propuesta para el mejoramiento en la gestión administrativa y financiera en el hospital E.S.E Nuestra Señora del Carmen Tabio - Cundinamarca. Contaduría Universidad de Antioquia, 73, 13–32. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n73a01
Bernal, C. (2010). Metodologia de la Investigación. (Pearson Educación, Ed.) (3ra.). Colombia. Retrieved from http://biblioteca.uccvirtual.edu.ni
Biurrun, A. (2017). La humanización de la asistencia al parto: Valoración de la satisfacción, autonomía y del autocontrol. (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona. Retrieved from https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/457137/ABG_TESIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Borré, Y. M., & Vega, Y. (2014). Calidad percibida de la atención de enfermería por pacientes hospitalizados, 23(3), 81–94. Retrieved from https://scielo.conicyt.cl/pdf/cienf/v20n3/art_08.pdf
Camison, C., Cruz, S., & Gonzalez, T. (2007). Gestión de la calidad: conceptos, enfoques, modelos y sistemas. https://doi.org/8420542628
Cano, C. A. (2017). La administración y el proceso administrativo. Universidad de Bogotá. Retrieved from http://www.eumed.net/libros/img/portadas/1665.pdf
Cardozo, N. D., & Bulcourf, P. (2016). El desarrollo institucional de la Administración y Políticas Públicas en Argentina. Un estudio de la enseñanza desde el proceso democratizador hasta nuestros días. Estudios Políticos (Medellín), (49). https://doi.org/10.17533/udea.espo.n49a12
Cuevas, R., & Rodríguez, R. (2017). Responsabilidad social y ética profesional en la gestión de la administración pública y empresarial. Pensamiento & Gestión, (42), 26. https://doi.org/10.14482/pege.41.9704
García, O. H. (2011). Una aproximación a la gerencia del siglo XXI. Cuadernos de Administracion, 27(45), 153–172. https://doi.org/10.25100/cdea.v27i45.450
Gondres, I., Báez, R., Lajes, S., & Del Castillo, A. (2013). Determinación de la confiabilidad en interruptores de potencia: Caso de estudio. Ingeniare, 21(2), 271–278. https://doi.org/10.4067/S0718-33052013000200010
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. (6a). México, D.F.
Hospital Sanitas La Zarzuela. Conoce todo lo importante sobre el parto humanizado, Sanitas 24 (2012). Retrieved from https://www.hospitallazarzuela.es/pdf/parto-humanizado.pdf
Hospital SAnitas la Zarzuela. (2012). Parto Humanizado: Conoce todo lo importante sobre el parto humanizado. Sanitas, 24. Retrieved from https://www.hospitallazarzuela.es/pdf/parto-humanizado.pdf
Infantes, F. M. (2017). Calidad de atención y grado de satisfacción de los usuarios de consulta externa del Centro de Atención de Medicina Complementaria del Hospital III Iquitos-2016. Revista Peruana De Medicina Integrativa, 2(2), 133–139. https://doi.org/10.1016/j.ceca.2003.11.008
Manrique, J., Manrique, C., Chávez, B., & Manrique, J. E. (2018). Calidad técnica y percibida del servicio de operatoria dental en una clínica dental docente. Rev Estomatol Herediana, 28(3), 185–194. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/328128753_Calidad_tecnica_y_percibida_del_servicio_de_operatoria_dental_en_una_clinica_dental_docente
Marcó, F., Loguzzo, H. A., & Fedi, J. L. (2016). IntroduccIón a la GestIón y admInIstracIón en las orGanIzacIones. (Universidad Nacional Arturo Jauretche, Ed.) (2a . ed.). Buenos Aires. Retrieved from http://biblioteca.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/sites/8/2017/02/Introduccion-gestion-y-administracion-organizaciones.pdf
Mejías, A. A., & Manrique, S. (2011). Dimensiones de la satisfaccion de clientes bancarios universitarios: Una aproximación mendiante el analisis de factores. Ingenería Industrial, 32(1), 43–47. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360433575007%0ACómo
Minaya, E. (2018). Calidad de Atención y satisfacción del usuario del servicio de consultorio médico de Medicina, según percepción de los pacientes del Hospital de Huaral, 2016. Universidad César Vallejo. Retrieved from http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/13225/Minaya_TDOEL.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ministerio de Salud. (2007). Plan Nacional Concertado de Salud. Retrieved from http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/000_PNCS.pdf
Ñahuis, G. (2017). Percepción de la gestante sobre la atención del parto humanizado en SANNA clínica san Borja-enero a marzo, 2017. Universidad César Vallejo. Retrieved from http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/24148/Ñahuis_AG.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Oré, A. (2017). Gestión y desempeño en un Hospital de Essalud, Cañete, Lima, 2017. Repositorio de la Universidad del Pacífico - UP. Retrieved from http://repositorio.up.edu.pe/bitstream/handle/11354/1968/Andres_Tesis_maestr%EDa_2017.pdf;jsessionid=9A7576E258CE51369D44B4ED9CEF71C6?sequence=1
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2018). Recomendaciones de la OMS Para los cuidados durante el parto , Transformar la atención a mujeres y neonatos para. Departamento de Salud Reproductiva e Investigaciones Conexas, Organización Mundial de La Salud, WHO-RHR-18(8), 1–8. Retrieved from https://www.who.int/reproductivehealth/publications/intrapartum-care-guidelines/es/
Parasuraman, A., Berry, L. L., & Zeithaml, V. A. (1991). Refinement and reassessment of the SERVQUAL scale. Article in Journal of Retailing, 67(4), 420–450. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/304344168
Parrales, E. (2016). Nivel de conocimiento sobre el parto humanizado y su relación con las actitudes de los internos de Obstetricia. Instituto Nacional Materno Perinatal. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Retrieved from http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/4981/1/Parrales_me.pdf
Ruiz, R. (2017). Calidad de atención al cliente y el nivel de satisfacción del usuario externo en el Hospital ESSALUD II, Tarapoto, San Martin – 2016. Universidad César Vallejo. Retrieved from http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/1597/ruiz_pr.pdf?sequence=1
Sanabria, P. E., Romero, V. del C., & Flórez, C. I. (2015). El concepto de calidad en las organizaciones: una aproximación desde la complejidad. Universidad & Empresa, 16(27), 165–213. https://doi.org/10.12804/rev.univ.empresa.27.2014.06
Siadén, Q. I. (2016). Calidad de atención en la Consulta Externa del Hospital de San Juan de Lurigancho 2016. Retrieved from http://www.repositorioacademico.usmp.edu.pe/bitstream/usmp/2613/1/SIADEN_QI.pdf
Silvestri, N. (2016). Análisis de la percepción de las puérperas sobre la atención del parto humanizado en el Hospital Materno Infantil Comodoro Meisner durante el período de noviembre - diciembre de 2016. Retrieved from https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/10191/CEI - MGSSS - Tesis Silvestri Silvia Noemí.pdf?sequence=3&isAllowed=y