Comparative analysis between the higher education systems of Ecuador and Bolivia

Contenido principal del artículo

Martha Concepcion Macias
Javier Hernando Sanmartin
César Vásquez Vásquez

Resumen

This is a comparative analysis of higher education systems in Ecuador and Bolivia, countries that are characterized by cultural diversity and geographic proximity; its evolution in the higher education system has progressed in recent years with different rate.  Reason given, the aim of this work is to make a comparison, to understand the similarities and differences between the systems of higher education in Ecuador and Bolivia, and thus, we can have a diagnosis in relation to the structure of the higher education system of both countries. In this context, we provide an overview about the situation or reality in which both institutions of Higher Education (IES) are developed. Also, the aspects that distinguish the higher education in these countries such as their regulations are mentioned, their internal political contexts, resources, segments, management, technological evolution; and the change of the political, economic and social model. In this way, a description of the main features of the Ecuadorian and Bolivian higher education systems is made, which is summarized in a comparative chart showing the similarities and differences that characterizes them.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Macias, M. C., Sanmartin, J. H., & Vásquez Vásquez, C. (2017). Comparative analysis between the higher education systems of Ecuador and Bolivia. INNOVA Research Journal, 2(10), 70–83. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n10.2017.291
Sección
Artículos
Biografía del autor/a

Martha Concepcion Macias, Universidad Internacional del Ecuador,Ecuador

Master en gestion y lederazgo educativo

Master en Administracion de Empresas (MBA)

Candidata a PhD

 

Docente a tiempo completo de Universidad de las Fuerzas Armadas y docente a tiempo parcial de UIDE

Javier Hernando Sanmartin, Universidad de las Fuerzas Armadas,Ecuador

PhD por la Universidad de Alicante, España, docente a tiempo completo de la Universidad de las Fuerzas Armadas (ESPE)

Citas

Information taken fromthe SENECYT, CES, CEAACES, 2014.

Last inform of institutional evaluation made by CEAACES in 2013.

CINDA. (2007). Educación Superior en Iberoamérica Informe 2007. Santiago, Chile.

CONEA. (2004). Oferta académica de Educación Superior en el Ecuador, estudio comparativo de títulos. CONEA. Quito Ecuador.

Congreso Nacional, Anteproyecto de Ley de educación “Avelino Siñani y Elizardo Pérez”, julio 2007.

LOES (Ley Orgánica de Educación Superior). LRE, 1994. Bolivia.

UNESCO. (2007) Global Education Digest. Institute for Statistics. Montreal.

VESCyT. (2002). Estadísticas de las universidades privadas de Bolivia. La Paz Bolivia.

Altbach, P. G. (2009) Educación Superior Comparada. (1ª edición) Buenos Aires: Universidad de Palermo y Cátedra UNESCO-UNU. 360 págs. (Colección de Educación Superior/Miguel Angel Escotet).

Altbach, P. G. (1987). Higher Education in the Third World: Themes and Variations. Nueva York. Advent.

Cabrerizo. R. A; Daza R. R; Tezanos P, J...(1996) “La evaluación en la experiencia de la universidad pública de Cochabamba”. Editorial Cueto. Cochabamba-Bolivia.

García. G. C. (2010) Educación Superior Comparada: El Protagonismo de la Internacionalización.

Caracas: UNESCOIESALC y CENDES.

Laguna, J.L. (2006). "Pueblos originarios, interculturalidad y educación superior". Ponencia presentada al Seminario "Universidad y Culturas. Reflexiones sobre la Descolonización de la educación Superior. Universidad Mayor de San Simón.

Lizarraga. K (2002). Economía y universidad pública. . La Paz. –Bolivia.

Márquez, S. (2004). Educación Superior Privada en Bolivia. IES/2004/ED/PI/36. IESALC-UNESCO.

Moreno A. (2010). “Universidad crisis y reforma en Situación y Desarrollo de la Universidad”. Universidad Central. Quito.

Ordorika, I. (2001) Aproximaciones teóricas para el análisis del conflicto y el poder en la educación superior. Vol. XXIII. Nº 91. Perfiles Educativos 77. México.

Rodríguez G. y Weise C. (2005) Informe Nacional de Educación Superior. IESALC-UNESCO. Quipus. Cochabamba, Bolivia.

Weise, C. (2005). La Construcción de Políticas Universitarias en Bolivia. Contradicciones en una década de Desconcierto. El caso de Bolivia. Tesis para optar al grado de Magíster en Ciencias Sociales. FLACSO. Argentina.

Weise. C; Laguna.J. (2005) Educación superior en Bolivia. IESALC-UNESCO.

Zurita G. (2006). Informe: Educación Superior en Iberoamérica. Capítulo Ecuador. Guayaquil.